Název:
Strategie výchovy v bilingvní rodině
Překlad názvu:
Strategies for education in bilingual families
Autoři:
Fraňková, Pavla ; Švandová, Martina (vedoucí práce) ; Břízová, Monika (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] (česky) Bakalářská práce se zabývá specifiky výchovy v bilingvní rodině. Zaměřuje se především na strategie využívané při výchově v rodině, jejich pozitiva, negativa a případný dopad na vývoj řeči dětí bilingvně vychovávaných. Teoretická část se soustředí na vymezení základních pojmů důležitých pro pochopení problematiky empirické části práce. Zaobírá se typologií bilingvismu, vývojem řeči u dětí, jednotlivými strategiemi výchovy v bilingvní rodině a riziky a výhodami dvojjazyčné výchovy. Empirická část je založená na kvalitativním výzkumném šetření a zpracování tří případových studií bilingvních rodin. K uskutečněnému výzkumu byly použity metody polostrukturovaného a volného rozhovoru, zúčastněné a nezúčastněné pozorování a kazuistiky. V závěru praktické části jsou analyzovány výsledky výzkumného šetření a vyvozena některá možná doporučení pro praxi.(in English) This thesis deals with the specifics of the education in bilingual families. It mainly focuses on the educational strategies used in the families, its positives, negatives and its potential impact of speech development of bilingual raised children. The theoretical part describes the basic concepts important for the understanding of the empirical part. This part focuses mainly on typology of bilingualism, speech development, individual strategy of education in bilingual families and risks and benefits of bilingual education. The empirical part is based on a qualitative research study and descriptions of three specific cases of the bilingual families. To realize the research were used methods of semi- structured and free interviews, participant and non-participant observations and the case studies. The conclusion of the empirical part contains the analysis of results of the research and also some recommendations for practice.
Klíčová slova:
bilingvismus bilingvní výchova komunikační schopnosti vývoj řeči jazyk bilingvní rodina komunikační strategie; bilingualism bilingual education communication skills speech development language bilingual family communication strategy