Název:
Postoje rodičů intaktních dětí a dětí se znevýhodněním k inkluzivnímu vzdělávání
Překlad názvu:
Attitude parents of healthy children and handicap children to inclusion education
Autoři:
Lukáč, Štefan ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Hejzlarová, Eva (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce "Postoje rodičů intaktních dětí a dětí se znevýhodněním k inkluzivnímu vzdělávání" se zabývá novým paradigmatem v oblasti vzdělávání, kterým je model inkluzivního vzdělávání. Teoretická východiska se zaměřují na faktory, ovlivňující utváření postojů, mezi které patří proces socializace, vliv prostředí, rodiny a sociální stratifikace, důsledky sociálního vyloučení, rasismu a xenofobie, etnocentrismu, stereotypů a předsudků. Věcná východiska této diplomové práce se orientují na vymezení klíčových pojmů, které s inkluzivním vzděláváním úzce souvisí. V této části jsem se věnoval rozdílům mezi pojmy integrace, inkluze a inkluzivní vzdělávání, legislativnímu rámci inkluzivního vzdělávání, vymezení postojů, zdravotního a sociálního znevýhodnění a možnostem vzdělávání znevýhodněných žáků. V empirické části této diplomové práce bylo využito kvalitativních metod výzkumu. Zásadní cílovou otázkou bylo zjistit, jaké postoje zastávají rodiče zdravých a znevýhodněných žáků, jaký je rozdíl mezi postoji rodičů zdravých a znevýhodněných žáků, jaké faktory ovlivňují postoje rodičů a jaká je jejich informovanost. Pro sběr těchto dat bylo využito polostrukturovaných rozhovorů, následná analýza získaných dat byla provedena prostřednictvím otevřeného kódování a tematické analýzy.The thesis "Attitudes of Parents of Intact Children and Children with Disabilities to Inclusive Education" deals with the new paradigm in education, which is a model of inclusive education. The theoretical background focuses on factors influencing the formation of attitudes, including the socialization process, the influence of the environment, families and social stratification, the consequences of social exclusion, racism and xenophobia, ethnocentrism, stereotypes and prejudices. The factual basis of this diploma thesis is focused on the definition of key concepts that are closely related to inclusive education. In this section I looked at the differences between the concepts of integration, inclusion and inclusive education, the legislative framework of inclusive education, the definition of attitudes, health and social disadvantage, and the possibilities of educating disadvantaged pupils. In the empirical part of this diploma thesis were used qualitative methods of research. The key issue was to find out what attitudes are for parents of healthy and disadvantaged pupils, what is the difference between the attitudes of parents of healthy and disadvantaged pupils, what factors affect parents' attitudes and what is their awareness. Half-structured interviews were used to collect these data,...
Klíčová slova:
aktuální stav integrace; inkluze v ČR; legislativa; postoje rodičů; sociální handicap; sociální služby pro zdravotně postižené; vymezení integrace a inkluze; vzdělávání žáků se zdravotním postižením; Zdravotní postižení; attitudes of parents; Disability; inclusion in the Czech Republic; legislation; social handicap; social services for the disabled; the current state of integration; the definition of integration and inclusion; the education of pupils with disabilities