Original title:
Vliv zobrazení personifikace ve výukových materiálech na retenci naučených znalostí
Translated title:
The influence of personification representation in learning materials on retention of learned knowledge
Authors:
Stárková, Tereza ; Lukavský, Jiří (advisor) ; Morávková Krejčová, Lenka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se věnuje vlivu zobrazení personifikace v multimediálních výukových materiálech na pozitivní a negativní afekt a retenci a transfer naučených znalostí. Zobrazení personifikace je jednou z hlavních forem tzv. emočního designu, který by podle kognitivně afektivní teorie učení s multimédii měl prostřednictvím zvýšeného pozitivního afektu zlepšovat výsledky učení. V teoretické části jsou popsány výchozí teorie emocí a poté samotná kognitivně afektivní teorie učení s multimédii. Jednotlivé podkapitoly teoretické části jsou věnovány kognitivním principům učení s multimédii, emočnímu designu a teorii kognitivní zátěže. Výzkumná část je věnována replikaci a rozšíření experimentu původně provedeného Mayerem a Estrellem (2014). Ve výzkumu byl využit neúplný 2 x 3 mezisubjektový design, jehož faktory byly zobrazení personifikace (tři úrovně) a použití eye trackeru (dvě úrovně). Analýza výsledků neprokázala vliv zobrazení personifikace na pozitivní afekt, retenci ani transfer naučených znalostí. U participantů, kteří se učili z personifikované prezentace a jimž byly během učení měřeny oční pohyby, byl zaznamenán větší pokles negativního afektu v průběhu učení při porovnání se skupinou, jíž oční pohyby měřené nebyly (p 2 = ,040). Skupina, která se učila z personifikované verze a jíž byly měřeny...In this master thesis, we studied the effect of the use of graphical personification in multimedia learning materials on positive and negative affect, and retention and transfer of the acquired knowledge. According to the Cognitive-Affective Theory of Learning with Media, graphical personification, as one of the main forms of emotional design, could increase the learning outcomes by means of elevated positive affect. The theoretical section of the thesis describes the underlying theories of emotions, emphasizing the Cognitive-Affective Theory of Learning with Media. The respective subsections are dedicated to cognitive multimedia learning principles, emotional design and the Cognitive Load Theory. The experimental section describes a replication and an extension of the original study by Mayer and Estrella. In our experiment, we used an incomplete 2 x 3 between-subject design with independent factors being the use of personification in learning materials (three levels) and the presence of eye tracker in the experimental setup (two levels). We have found no significant effect of graphical personification in learning materials on positive affect, retention or transfer of acquired knowledge. The participants that were given learning materials containing personification and were subject to eye tracking...
Keywords:
emotional design; multimedia learning; personification; positive affect; emoční design; multimediální učení; personifikace; pozitivní afekt
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/86933