Original title:
Metodické postupy při vyučování českého jazyka na kurzech pro děti cizinců
Translated title:
Methodological procedures used in Czech language education on courses for foreign children
Authors:
Chmelíková, Kristýna ; Dvořáčková, Hana (advisor) ; Dvorná, Marie (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce si bere za cíl zjistit a porovnat r zné metody výuky eštiny na kurzech pro d ti s odlišným mate ským jazykem a jejich efektivnost p i práci s d tmi. Teoretická ást informuje o problematice d tí cizinc na školách a zárove shrnuje možná ešení. Také jsou zde uvedeny školské systémy zemí, odkud do eské republiky p ichází nejvíce d tí. V praktické ásti je uveden výzkum, který byl proveden metodou pozorování. Tento výzkum se snaží zachytit celý pr b h lekce, po ínání lektorky i žák .This thesis aims to find out and compare different methods of teaching Czech language on courses for children with different mother tongue and their effectiveness in working with children. The theoretical part introduces the issues foreign children have in Czech schools and summarizes the possible solutions. There are also listed the school systems of the countries from which most children come to the Czech Republic. In the practical part of the thesis there is research, which was performed by observation method. This research attempts to capture the whole course of the lesson, the practices of the lecturers and the behaviour of pupils.
Keywords:
courses for foreigners; Czech language education; Foreigners; intercultural psychology; methods of foreign language teaching; socio-cultural minimum; cizinci; interkulturní psychologie; kurzy pro cizince; metody výuky cizího jazyka; sociokulturní minimum; výuka češtiny
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/86919