Original title:
Ideál krásy a sebeprezentace žen v rámci sociálních sítí
Translated title:
Ideal of beauty and women's self-presentation in social networks
Authors:
Tichá, Petra ; Hladík, Radim (advisor) ; Reifová, Irena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou vztahů mezi sebeprezentací na sociálních sítích a ideálem ženské krásy. Práce pojímá ideál krásy jako sociální konstrukt, neboť každá kultura má odlišný pohled na to, co je krásné a na ideál krásy jako takový. Současně se také tyto představy v průběhu času proměňovaly. Práce je rovněž založena na předpokladu, že krása má multidimenzionální povahu a zabývá se různými pojetími krásy. Cílem práce je zhodnotit způsoby sebeprezentace žen na sociálních sítích v kontextu ideálu krásy. Podkladem pro výzkumné šetření se staly profilové obrázky žen na sociálních sítích a využívá kvalitativní metody zakotvené teorie. Konečné výsledky ukazují, že dominantní způsob vizuální sebeprezentace zaujímá selfie. Výzkum dále ukázal, že v každé skupině existuje alespoň určitá menšina žen, které se prezentují v souladu s preferovaným ideálem krásy. Rozdíly jsou pak popsány v závěru práce.This diploma thesis is concerned with the problematic of the links between self-presentation on social networks (SNS) and female beauty ideal. The thesis defines the beauty ideal as social construct, because every culture has its own beauty ideal and every period held its own standards on what is considered as beutiful. The thesis is also based on assumption that definitions of beauty are multidimensional and is focused on several beauty ideals. The aim of the thesis is to evaluate ways of self-presentation of women on social networks in the context of ideal of beauty. The research is based on the analysis of profile pictures on social networks and is also based on qualitative method of grounded theory. The final results show that the dominant way of visual self-presentation is represented by selfies. But the research has also shown that in each group there is a minority group of women who present themselves in accordance with the chosen ideal of beauty. Differences are described at the end of the thesis.
Keywords:
Beauty; beauty ideal; Facebook; grounded theory; self-presentation; social networks; woman; Facebook; ideál krásy; Krása; sociální sítě; zakotvená teorie,sebeprezentace; žena
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/86729