Original title:
Vztahy československého a kubánského filmového průmyslu v šedesátých letech
Translated title:
Czechoslovak-Cuban Cinematic Cooperation in the 1960s
Authors:
Matušková, Magdaléna ; Opatrný, Josef (advisor) ; Štěpánek, Pavel (referee) ; Skřivan, Aleš (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2017
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] The study analyzes the largely understudied cinematic cooperation between Czechoslovakia and Cuba in the first decade following the Cuban Revolution. It is based mostly on archival documents from the former Central Directorship of Czechoslovak State Film, the ministry of education and culture and the ministry of foreign affairs. Several chapters also draw from oral history, data collected from series of interviews with Cuban technicians and artists who have worked in Cuban cinema since the 1960s as well as Czechoslovak experts who worked at the Cuban Institute of Cinematographic Arts and Industries in the 1960s. The Cuban Institute of Cinematographic Art and Industry (CICAI), founded in March 1959 shortly after the triumph of the Revolution, faced a shortage of human and material resources since its inception. The film industry, which had been mostly in the hands of the Americans before 1959, lost much personnel due to mass emigration. Later on, due to the American blockade and embargo, it also lost its most important provider of films, material and equipment. The majority of CICAI's technician and artists were just starting and were lacking in technical knowledge required to make films. Czechoslovak State Film (CSF) offered extensive help to Cuban cinema, especially in the area of developing the...Práce analyzuje dosud málo probádané téma československo-kubánské spolupráce v oblasti filmu v období šedesátých letech 20. století, tj. v průběhu první dekády po vítězství Kubánské revoluce. Opírá se zejména o archivní dokumenty z bývalého ústředního ředitelství Československého státního filmu, Archívu Barrandovského studia, Ministerstva školství a kultury a Ministerstva zahraničních věcí. Řada kapitol také čerpá z orální historie, z rozhovorů s kubánskými techniky a umělci, kteří pracovali v kubánském filmu od šedesátých let, a také s československými odborníky, kteří byli vysláni do Kubánského kinematografického institutu ve druhé polovině šedesátých let jako poradci a učitelé. Kubánský kinematografický institut, založený již v březnu 1959, se od svého vzniku potýkal s nedostatkem lidských a materiálních zdrojů. Kubánský filmový průmysl, který byl před rokem 1959 z větší části v rukách Severoameričanů, přišel o mnoho zaměstnanců následkem masové emigrace na počátku dekády. Později v důsledku americké blokády a embarga přišel také o hlavního dodavatele filmů, materiálu a strojového a přístrojového vybavení. Většina techniků a umělců zaměstnaných v kubánské kinematografii teprve začínala a nevěděla mnoho o tom, jak se dělají filmy. Československý státní film (ČSF) nabídnul kubánské kinematografii...
Keywords:
co-production; Cold War; Cuban Film; Cuban students in Czechoslovakia; Cuban technicians in Czechoslovakia; Czechoslovak Experts in Cuba; Czechoslovak Film; Czechoslovak foreign affairs; Czechoslovak State Film; Czechoslovak-Cuban cultural cooperation; Czechoslovakia - Cuba; documentary film; feature film; film laboratories; Film Studios Barrandov; ICAIC; International Relations; dokumentární film; filmové laboratoře; Filmové studio Barrandov; hraný film; ICAIC; koprodukce; kubánský film; kubánští stipendisté v Československu; kubánští technici v Československu; Mezinárodní vztahy; studená válka; vědeckotechnická pomoc a čs. experti na Kubě; Československo - Kuba; Československý státní film; československo-kubánská kulturní spolupráce; československá zahraniční politika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/86687