Original title:
Zpráva zpráv: Možnosti evangelizace v digitální éře
Translated title:
The Greatest Message of All: Options of Evangelisation in the Digital Era
Authors:
Pavelcová, Tereza ; Koudelková, Petra (advisor) ; Soukup, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá specifiky evangelizace v českém mediálním prostoru v roce 2015. Na základě reflexe přelomových bodů křesťanského života 20. století, jejich hlavních dokumentů a při vědomí privatizace spirituality v postmoderní Evropě, odklonu od institucionálního náboženství a naprosté změny životního stylu se táže po "komunikační strategii" církve, která by mohla oslovit čtenáře, kteří evangelium neznají. Praktická část diplomové práce je rozdělena na dva oddíly. Obsahová analýza kvantifikuje projevy uplatnění misijního poslání vybraných tištěných a internetových médií jako jsou zvolené žurnalistické žánry, hlavní a vedlejší témata, využívání rétoriky titulků, vizuálních prvků a odkazů na křesťanská společenství nebo zveřejňování kontaktů na duchovní správce. Kvalitativní sémiotická analýza menšího počtu textů posléze konstituuje na základě frekventovaných kódů paradigmatické modely pro tisk a internet, a to se zaměřením na auto-evangelizaci samotných křesťanů a jejich povzbuzení k evangelizaci nejrůznějšími způsoby. Práci doplňují rozhovory s lidmi, kteří mají v církvi na starosti komunikaci s okolním světem. V deskriptivní části jsou uvedeny aktuální informace o obsahu, zaměření, autorech a čtenářích analyzovaných křesťanských médií.This diploma thesis is concerned with characteristics of evangelization in Czech media in the year 2015. On the basis of the turning points in Christian life in the 20th century, their key documents while being aware of the privatized spirituality in post-modern Europe, decline of institutional religion and a complete change in lifestyle this diploma thesis analyses the "communication strategy" of the church that should appeal to readers unaware of the Gospel message. The practical part of thesis has two sections. The content analysis quantifies the manifestations of the mission aim in chosen print and on-line media, such as selected journalistic genres, main and side themes, using headline rhetoric, visual element and also by references to Christian communities or by publishing contact details of spiritual authorities. The qualitative semiotic analysis of a smaller number of texts then constitutes paradigmatic models of print and on-line media based on most frequent codes and the focus on self- evangelization among the Christians themselves and to encourage them to spread the Gospel in many ways. Interviews with people, who work for church as communication specialists are attached to the diploma thesis. These specialists are often in contact with the outside world. Actual information about...
Keywords:
Christianity; Church communication; content analysis; evangelization; faith; media; religion; semiotics; evangelizace; Komunikace církve; křesťanství; média; náboženství; obsahová analýza; sémiotika; víra
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/86588