Original title:
Veřejná podpora a financování dopravní infrastruktury dle práva EU
Translated title:
State Aid and Financing of Transport Infrastructure under the EU law
Authors:
Albrecht, Patrik ; Šmejkal, Václav (advisor) ; Svobodová, Magdaléna (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá veřejnou podporou a financováním dopravní infrastruktury dle práva EU. Cílem práce je zodpovědět otázky, zda je financování dopravní infrastruktury veřejnou podporou a pokud ano, zda bude taková veřejná podpora uznána za slučitelnou s vnitřním trhem. Těmito otázkami se vždy musí zabývat členské státy Evropské unie při rozhodování, zda uvolní finanční prostředky na konkrétní infrastrukturní dopravní projekt. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. V první části se autor diplomové práce zaměřil nejprve na sektor letecké dopravy, který se od 90. let 20. století liberalizoval. Díky otevírání trhu soutěžním mechanismům se právě v tomto odvětví jako vůbec prvním začaly orgány EU zabývat kontrolou financování infrastruktur. Letiště přestala být vnímána jako pouhá infrastrukturní zázemí a jejich správci byli shledáni jako podniky ve smyslu judikatury SDEU. Proto tvoří první kapitolu historický exkurz do práva veřejných podpor v oblasti leteckých infrastruktur, jsou zde popsány zásadní rozhodní Komise a SDEU, velký důraz je kladen na analýzu rozhodnutí ve věci Leipzig-Halle. Dále jsou rozebrány relevantní dokumenty Evropské komise k tématu liberalizovaného trhu letecké dopravy ve vztahu k letecké infrastruktuře. Důležitým přínosem práce jsou přehledné analytické tabulky, které autor...This diploma thesis deals with state aid and financing of transport infrastructure under the EU law. The main aim of the thesis is to answer the question, whether the financing of transport infrastructure is a state aid and if it so, would it be compatible with the internal market. Member States have to ask these questions while they are deciding whether they should use public funds for specific infrastructural project in transportation industry. The thesis is divided into two main parts. In the first part author is focused on airport transportation industry, which has been liberalized since early 90's of 20th century. Thanks to the market opening the completion came in and Commission started to control financing of airport infrastructures. Airports were no longer recognized as an infrastructural facilities and their operators were found as an undertaking in the sense of competition judicature. That is why the first chapter is dealing with the historical excursus of state aid law in the field of aviation infrastructure. The author describes the fundamental decisions of Commission and the Court of Justice of the European Union; a great focus is placed on analysis of the decision on the Leipzig- Halle case. In the third chapter of the first part, there is a deep analysis of the relevant documents...
Keywords:
airport; EU competition law; Leipzig Halle; railway; State aid; transportation infrastructure; dopravní infrastruktura; Leipzig Halle; letiště; soutěžní právo EU; Veřejná podpora; železniční dráha
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/86331