Název:
Trendy rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti a praxe českých škol
Překlad názvu:
Trends of initial reading development and their practical application in Czech schools
Autoři:
Havlínová, Hana ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent) ; Vykoukalová, Věra (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá problematikou počáteční čtená ské gramotnosti v 1. a 2. ročníku základní školy. V teoretické části jsou definovány základní pojmy související se čtená skou gramotností. Dále jsou p edstaveny významné publikované výzkumy z let 1996 - 2015 zabývající se rozvíjením čtená ské gramotnosti. Výzkumná část práce popisuje použitou metodologii kvalitativního výzkumu, stanovuje výzkumné cíle a hypotézy, p edstavuje harmonogram a pr b h výzkumného šet ení a výzkumný vzorek. Součástí této části práce jsou metodická doporučení založená na analýze dat získaných výzkumným šet ením uspo ádaná do "nápadníku" využitelného p ímo ve školní praxi. Záv rečná kapitola shrnuje všechny části výzkumu a potvrzuje stanovené hypotézy. P i hledání odpov di na hlavní výzkumnou otázku "Jak je učiteli rozvíjena počáteční čtená ská gramotnost v hodinách českého jazyka/čtení?" se ukázalo, že trendem v oblasti rozvíjení počáteční čtená ské gramotnosti je postupné komplexní rozvíjení všech rovin s d razem na komunikační dovednosti žák od počátku školní docházky. KLÍýOVÁ SLOVA čtená ská gramotnost, klíčové kompetence, kurikulum, počáteční čtená ská gramotnost, roviny čtená ské gramotnosti, školní vzd lávací programyThe thesis deals with initial reading literacy in the first and second grade of elementary schools. The theoretical part defines the basic concepts related to the reading literacy. Some major studies, published from 1996 till 2015 and dealing with the reading literacy development are introduced further. The research chapter describes the qualitative research metodology identifies research goals and hypotheses, presents the timing of the research and the research sample. The methodological recommendations based on the data analysis obtained from the survey were organized into a handbook usable for all teachers. The whole research is summarized in the final chapter, the hypothesis have been confirmed . The answer to the key question, "How is the initial reading literacy developed by the teachers in the reading instruction?" revealed that the trend in the initial reading literacy development is the gradual comprehensive development of all the reading competences levels with the emphasis on the communication skills from the first school day. KEYWORDS core competencies, curriculum, educational programme, initial reading literacy, levels of reading literacy, reading literacy
Klíčová slova:
klíčové kompetence,kurikulum; počáteční čtenářská gramotnost; roviny čtenářské gramotnosti; čtenářská gramotnost; školní vzdělávací programy; core competencies; curriculum; educational programme; initial reading literacy; levels of reading literacy; reading literacy