Original title:
Případová studie inkluze dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do předškolních zařízení
Translated title:
Case study of inclusion children with special educational needs in preschool
Authors:
Kefurtová, Denisa ; Mouralová, Magdalena (advisor) ; Hejzlarová, Eva (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se věnuje inkluzivnímu vzdělávání dětí s postižením v předškolních zařízeních. Na tento proces nahlíží perspektivou aktérů politiky inkluzivního vzdělávání. Klade si za cíl především objasnit, jaký postoj a názory k inkluzivní politice jednotliví aktéři zastávají a jaké jsou jejich hlavní zájmy a hodnoty. Současně skrze výpovědi respondentů poskytuje náhled na to, jakým způsobem je inkluzivní politika implementována. První část práce rozpracovává především teorii inkluzivního vzdělávání, historii právních úprav a současnou platnou právní úpravu vzdělávání dětí se speciálními potřebami a také koncept aktérů veřejné politiky a implementace veřejné politiky se zaměřením na učitele jako liniové implementátory. Jádrem druhé části je analýza aktérů inkluzivní politiky a jejich výpovědí, které byly získány skrze kvalitativní rozhovory za použití designu případové studie. Výsledky analýzy shrnují postoje, názory, zájmy a hodnoty ředitelky a učitelek mateřské školy, asistentek pedagogů, rodičů dětí a zřizovatele školy. Skrze výpovědi respondentů studie také analyzuje práci učitelek a asistentek pedagogů s dvěma dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami, přičemž poskytuje porovnání inkluzivního vzdělávání dítěte s poruchou autistického spektra a Downovým syndromem.This bachelor thesis deals with inclusive education of disabled children in preliminary facilities. This process is hereby examined as a perspective of stakeholders of inclusive education. The main aim of the thesis is to clarify an attitude and opinion towards to inclusive policies of particular stakeholders and what are their chief interests and values. Meanwhile, together with respondents' statements it provides a view on the ways of how the inclusive politics is implementated. The first part elaborates mainly the theory of inclusive education, history of juristical changes and contemporary valid juristical adjustments of education for children with special needs, as well as a concept of actors of public policy together with the its implementation focused on teachers as street level bureaucracy. The core of the second part is an inclusive politics stakeholder analysis and their statements withdrawn from qualitative interviews using a case study design. The results of analysis summarize approaches, opinions, interests and values of a headmistress and teachers of a particular pre-school, as well as of teachers' assistents, parents and a pre-school founder. Through the respondents' statements the study analyses the work of the teachers and two assistents taking care about two children with special...
Keywords:
actors of public policy; case study; Inclusive education; public policy; special education; aktéři veřejné politiky; Inkluzivní vzdělávání; případová studie; speciální vzdělávání; veřejná politika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/86290