Original title:
Trendy v marketingu cíleném na děti
Translated title:
Trends in marketing targeted at children
Authors:
Růžičková, Julie ; Klabíková Rábová, Tereza (advisor) ; Zezulková, Markéta (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá současnými trendy v oblasti marketingové komunikace cílené na děti. Problematika reklamy cílené na děti vyvolává celou řadu otázek týkajících se regulace i etiky a současné trendy v komunikaci situaci ještě více komplikují. Rešerše odborné literatury je základem teoretické části práce, která podrobněji popisuje několik aspektů cílení reklamy na děti. Na jedné straně je to odlišné vnímání reklamního obsahu v souvislosti s věkem dítěte, na straně druhé je to pak regulace samotné reklamy a etický rozměr celého problému. Kromě toho jsou také představeny nástroje a komunikační kanály cílící na děti a nejnovější trendy v této oblasti. Jelikož se reklama cílená na děti úzce dotýká i rodičů, druhá část práce se na základě výsledků dotazníkového šetření věnuje jejich vnímání marketingové komunikace s dětmi, kteří apelují na zejména na striktnější regulaci reklamy. Výsledkem práce je tedy nejen představení současných trendů v samotné komunikaci s dětmi, ale také tendencí ve vnímání této komunikace rodiči, kteří považují reklamu cílenou na děti vysoce neetickou a volají po větší regulaci. Mimo regulaci by dalším řešením přebujelé reklamy cílené na děti mohl být i rozvoj vzdělání v oblasti mediální výchovy a především také samoregulace samotných firem.The bachelor thesis deals with current trends in the field of marketing communication targeted at children. The topic of advertising targeted at children comes up with a variety of questions about regulation and ethics and current trends in communication make it even more complicated. The research of reference literature is a basis of the theoretical part of the work, which describes some aspects of targeting at children in more details. On one hand it is different perception of advertising content in connection with the age of children, on the other hand it is regulation of advertising itself and ethical dimension of the whole problem. Besides, also tools and communication channels targeting at children and the newest trends in this field are described. Since the advertising targeted at children is closely related to parents, the second part of the work is devoted to their perception of marketing communication with children via questionnaires. The result of the thesis is not only introduction of current trends in communication with children, but also tendencies in perception of the communication by parents, who considers the advertising targeted at children as a highly unethical and calls for more regulation. Beyond regulation could be a good solution of overgrown advertising targeted at children...
Keywords:
advertising regulation ethics in marketing; advertising targeted at children; children; confectionary; Marketing communication; trends in marketing communication; cukrovinkářský průmysl; děti; etika v marketingu; Marketingová komunikace; regulace reklamy; reklama cílená na děti; trendy v marketingové komunikaci
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/86216