Original title:
Marketing muzeí a kulturního dědictví: Židovské muzeum v Praze v 21.století
Translated title:
Museum Marketing and Cultural Heritage Marketing: Jewish Museum in Prague in the 21st century
Authors:
Mašková, Martina ; Halada, Jan (advisor) ; Čeňková, Jana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce "Marketing muzeí a kulturního dědictví: Židovské muzeum v Praze v 21. století" seznamuje čtenáře s marketingovými a art marketingovými aktivitami Židovského muzea v Praze v 21. století. Cílem práce je posoudit současnou art marketingovou komunikaci muzea pomocí odborné literatury a případně nabídnout vhodná doporučení. Práce provází historií Židovského muzea v Praze od jeho založení v roce 1906 přes první a druhou světovou válku, komunismus až po privatizaci. V další části představuje marketingové a komerční aktivity muzea mezi lety 2001 a 2016. Třetí kapitola se zabývá pojmem art marketing a jeho hlavními principy a funkcemi ve světě muzejního dědictví. Teoretická koncepce art marketingu je poté porovnána s praxí. Nedostatky jsou shrnuty v poslední části a k nim je nabídnuto doporučení. Provedený výzkum zjistil, že pouze Galerie Roberta Guttmanna (otevřená v roce 2001) a Maiselova synagoga (rekonstruovaná 2014-2015) nabízí vše, co by správné muzeum 21. století mělo nabízet: informační panely, IT zařízení, dostatek míst k sezení, vhodné osvětlení a přiměřeně vysoké vitríny. Díky Koncepci nových stálých expozic Židovského muzea v Praze by v budoucnu měly projít rekonstrukcí i ostatní budovy. Ovšem hlavním zjištěním práce je, že zaměstnanci bývají velmi často propouštěni z malicherných a...Bachelor thesis "Museum Marketing and Cultural Heritage Marketing: the Jewish Museum in Prague in the 21st century" deals with marketing activities and art marketing activities of the Jewish museum in Prague in the 21st century. The aim of the thesis is firstly evaluating the current art marketing communication of the museum using reference books and secondly giving a recommendation. The thesis guides through the history of the Jewish museum in Prague from the beginning in 1906 to the First and Second World War and communism to privatization. In the next chapter, marketing and commercial activities are introduced among 2001 and 2016. The third chapter's main topic is the art marketing concept along with its main principles and functions. The theory is contrasted with the practice. Afterwards, the recommendations are offered. The research showed that only Robert Guttmann's Galery (opened in 2001) and the Maisel synagogue (reconstructed 2014-2015) offer everything a good museum of the 21st century should offer. That means information boards, IT devices, enough seat places, suitable lighting and the right high of display cases. Due to the Conception of new expositions, all the buildings should be reconstructed in the future. Anyway, the main findings expose that the employees are often fired for trivial and no...
Keywords:
21st century museum; arts marketing; cultural heritage; exhibition; internal communication; Jewish museum in Prague; marketing activities; art marketing; expozice; interní komunikace; kulturní dědictví; marketingové aktivity; muzeum 21. století; Židovské muzeum v Praze
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/86097