Název:
Atraktivita a problematika klavírního díla Antonína Dvořáka
Překlad názvu:
Attraction and Problems of the Antonín Dvořáks Piano Works
Autoři:
Víšek, Tomáš ; Palkovská, Jana (vedoucí práce) ; Gregor, Vít (oponent) ; Havlík, Jaromír (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] disertační práce se pokouší zacelit mezeru ve dvořákovské literatuře, co se týče praktického provádění Dvořákových skladeb, navíc v oblasti jeho tvorby, jež bývá relativně dosti přehlížena či bagatelizována. Protože vznikla na půdě pedagogické fakulty, měla by být odborným vodítkem pro aktivní muzikanty, kteří se o klavírního Dvořáka hlouběji zajímají, stejně jako pro ty, kteří k němu teprve hledají cestu. Krok za krokem jsou zde rozebírány naprosto všechny Dvořákovy dvouruční skladby, s velmi podrobným využitím notových příkladů a nejrůznějších přirovnání, s cílem přiblížit interpretovi jak jejich kompoziční krásu, tak především cestu k zvládání či eliminaci nejrůznějších problémů, které při studiu těchto skladeb mohou nastat. (Dvořák, ač zdatný klavírista, neměl prakticky nikdy soustavné klavírní vedení a zejména nebyl nikdy školen na sólového pianistu.) Tuto detailní práci na jednotlivých skladbách doplňuje podrobný přehled Dvořákova klavírního vzdělání a praxe, snaha o sumarizaci a zobecnění poznatků získaných při předchozí analýze, zamyšlení nad vhodností a výběrem Dvořákových skladeb pro mladé interprety a základní přehled dvořákovských klavírních interpretů u nás i v zahraničí. KLÍČOVÁ SLOVA Antonín Dvořák ra na klavír lavírní stylizace ešifrace hráčských problémů nterpretační analýza kladatelský...This thesis endeavours to fill a gap in the specialized literature concerning the interpretation of Dvořák's compositions. His works for piano are often overlooked and marginalized. As this thesis was written at a pedagogical fakulty, it should be suitable as an expert guide for active performers who are interested in Dvořák's piano compositions. However, it will also be useful to those still on their way to discovering these works. There are step by step analyses of all the piano works for two hands. Very detailed musical examples and comparisons aim to bring their compositional beauty closer to the performer and also offer advice on how to overcome or avoid problems that may arise while studying them. (Dvořák was a competent pianist, but he did not have any continuous training nor indeed any desire to be a concert pianist.) This detailed study of the individual pieces is completed by a well-drafted summary of Dvořák's pianistic education and execution and concise information being gained through the previous analyses. Finally there is a passage outlining the suitability and choice amongst Dvořák's piano music for young musicians and a basic list of pianists dedicated to the performance of Dvořák's music in the Czech Republic and abroad. KEYWORDS - Antonín Dvořák - piano playing - piano...