Název:
Funkce a podoba kontrabasu v době W. A. Mozarta
Překlad názvu:
FUNCTION AND APPEARANCE OF DOUBLE BASS IN THE LIFETIME OF W. A. MOZART
Autoři:
Hudec, Pavel ; HUDEC, Jiří (vedoucí práce) ; ŽALUD, Radomír (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Kontrabas je mezi smyčcovými hudebními nástroji svým vývojem velice ojedinělý.
Jako jeden z mála nástrojů nemá ještě ani dnes ustálený tvar a způsob hry. Za dobu
svého pestrého vývoje zaznamenal několik zvratů a také důležitých vývojových zlomů.
Rád bych zdůraznil, že jméno W. A. Mozarta figuruje v případě mé práce pouze jako jakési
orientační časové vymezení (je tedy myšlena především druhá polovina 18. století) a
hlavně symbolika; s Mozartovým životem je nejvíce spjaté město Vídeň, ve kterém poprvé
zaznamenal kontrabas úspěchy jako hojně využívaný solový a komorní nástroj. Chtěl bych
se v této práci zaměřit především na tuto dobu včetně období, které jsou pro ni co do
souvislostí důležité, a přiblížit, jakým způsobem a k jakým účelům byl kontrabas v této
době využíván. K bližšímu a věrnějšímu přiblížení přikládám překlady vybraných dobových
zdrojů, které dosud nebyly do češtiny přeloženy. Cílem této práce je podat celkové
informace o třech zemích, ve kterých se v 18. století formoval hudební život, tj. ve Francii,
Itálii, a německých zemích.The double bass is among all the other string instruments a very rare one, as to it’s
original development, which differs from the other string instruments. It does not have a
unified number of strings and tuning, as one of the last instruments being currently used. I
would like to put an emphasis on the fact, that the name of W. A. Mozart is figuring only as
an orientation in time, as a kind of brackets to defy the period, which I am describing. It is
also a symbolism; Mozart’s name is very closely related to the city of Vienna, which has in
his time witnessed successes of double bass as a solo as well as a chamber instrument.
In my work I would like to concentrate mainly on this period, and on the periods being
closely related to it and show the different ways and purposes, how this instrument was
being used. For a more authentic look into this age I also translate some crucial
documents, which have not been translated to the Czech language yet. The main aim of
this work is to give a general view about three main countries, where the musical life was
being formed, that is to say in France, Italy, and the German speaking countries.
Klíčová slova:
hra na kontrabas; hudba; hudba pro kontrabas; hudební nástrojářství; klasicismus (hudba); kontrabas; Mozart, Wolfgang Amadeus, 1756-1791; vídeňský klasicismus
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/9763