Original title:
Porovnání řečových dovedností dítěte předškolního věku s očekávanými kompetencemi
Translated title:
Compared language skills of preschool age with the expected competencies
Authors:
Kryčová, Marta ; Doležalová, Eliška (advisor) ; Chejnová, Pavla (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá porovnáním řečových dovedností dítěte předškolního věku s očekávanými kompetencemi. Hlavním cílem je zjistit úroveň řečových dovedností dětí předškolního věku a porovnat ji s očekávanými kompetencemi. Dalším cílem je zjistit metody/aktivity, kterými pedagogové rozvíjejí řečové dovednosti dětí předškolního věku. V teoretické části jsou na základě odborné literatury popsány metody rozvíjení řečových dovedností, podpora komunikační a jazykové kompetence v MŠ a faktory, které řečové dovednosti ovlivňují. Na základě testování a ankety je zpracován návrh řešení pro zefektivnění práce pedagoga a zkvalitnění řečových dovedností dětí předškolního věku.This dissertation deals with the language skills of the preschool children in comparison with the expected competences. The main aim of this dissertation is to discover the level of the preschool children language skills and to compare them with the expected competences. The additional aim is to ascertain the activities used by the pedagogues to evolve the language skills of the preschool children. The methods of the language skills development, the support of the communication and language skills in the nursery school and the factors influencing language skills are described on the base of the professional literature in the theoretic parts of this dissertation. The proposal of the solution for the pedagogue's work efficiency improvement and preschool children language skills quality improvement is composed on the base of the testing and the survey.
Keywords:
activities; Language skills; methods; nursery school; preschool children; aktivity; děti předškolního věku; mateřská škola; metody; Řečové dovednosti
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/85023