Original title:
Zapojení dětí s ADHD a ADD do mimoškolních výtvarných aktivit
Translated title:
Involvement of children with ADHD and ADD in extracurricular artistic activities
Authors:
Klimentová, Nikola ; Němec, Zbyněk (advisor) ; Kotvová, Miroslava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá pohledem pedagoga volného času s cílem zvolení vhodných vyučovacích metod pro děti s ADHD a ADD tak, aby tyto metody umožnily efektivní výuku s maximálním možným využitím potenciálu dítěte. Práce se zabývá vybranými výtvarnými volnočasovými aktivitami, jejich náplní, formami, metodami výuky v souvislosti s výukou dětí s ADHD a ADD. Teoretické poznatky jsou využity v praktické části analýzy dat získaných pomocí dotazníků, rozhovorů a pozorováním. Na závěr je detailně popsána příprava vyučovací hodiny, realizace vzdělávacích a výukových programů a popis práce dětí s ADHD a ADD s využitím dostupných prostředků a pomůcek pro výuku. Na základě zjištěných údajů, je možné výtvarné prostředky využít k práci s dětmi s ADHD a ADD, které mohou pomoci dítěti se sebevyjádřením, mohou působit terapeuticky a relaxačně. Zároveň je možné pomocí výtvarných technik dopřát dítěti pocit úspěchu, kterého se jinak dítěti nemusí v běžné škole příliš dostávat.The thesis deals with the eyes of a teacher's free time in order to select appropriate teaching methods for children with ADHD and ADD to these methods allowed the efficient learning with maximum possible use of the potential of the child. The paper discusses selected-art leisure activities, their fillings, forms, methods of teaching in the context of teaching children with ADHD and ADD. Theoretical knowledge is used in the practical part of the analysis of the data collected by means of questionnaires, interviews and observation. At the conclusion of the detailed preparation of the lesson, implementation of educational and training programs and job description of children with ADHD and ADD with the use of available resources and teaching aids. On the basis of the data, it is possible to use art resources-live to work with children with ADHD and ADD, that can help the child with self expression., may act therapeutically and relaxing. At the same time, you can use techniques to indulge the child a sense of accomplishment, which is otherwise the child may receive in the normal school too.
Keywords:
art leisure activities; leisure time; methods of teaching children with ADHD; plan lessons; teaching forms; The objectives of teaching; Cíle vyučování; formy vyučování; metody vyučování dětí s ADHD; plán vyučování; volný čas; výtvarné volnočasové aktivity
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/85174