Original title:
Analýza metod využívajících technologie při výchově ke zdraví
Translated title:
Analysis of methods using technologies in health education
Authors:
Vaňková, Lenka ; Brdička, Bořivoj (advisor) ; Kovaříková, Miroslava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V této práci byla zkoumána role informačních technologií ve výuce výchovy ke zdraví, a to v rámci různých forem vzdělávání. Teoretická část je zaměřena na rozklíčování cílů vzdělávání, výukových postojů, prostředků výchovy ke zdraví, a to v rámci různých oblastí vzdělávání. Jedná se o formální, neformální a informální vzdělávání. Hlavní roli v této práci hrají kurátoři, jejichž působení se prolíná do všech sfér výuky, zvláště významnou roli však hrají v neformálním a informálním prostředí. Práce poukazuje na to, jak se posouvá role učitelů do kurátorství a tím stoupá jejich vliv na cílovou skupinu (žáky) i v mimoškolním prostředí. Empirická část se věnuje vytipovaným individuálním osobnostem kurátorů, se kterými byly natočeny rozhovory. Otázky byly zaměřeny na zdravý životní styl, výuku, vlastní prezentaci v online prostředí i na roli technologií v současné výchově ke zdraví. Součástí empirické části práce je také realizace dotazníkového šetření, které zkoumá zkušenosti pedagogů i studentů oboru Výchova ke zdraví s využitím digitálních technologií při výuce. Na základě analýzy rozhovorů a výsledků dotazníkového šetření práce v závěru ukazuje současný stav využití technologií ve výchově ke zdraví a naznačuje, kam by se měl ubírat další vývoj. Klíčová slova zdraví, nové metody, vzdělání, výukové...This thesis is dedicated to a research of the influence of information technologies in Health Education in scope of various forms of education. The theoretical part focuses on determining the aims of education, teaching approaches and means of education in various areas of education. It deals with formal, non formal and informal education. A major role in this work is given to curators whose influence penetrates all spheres of teaching, especially in non formal and informal environment. This thesis shows how much the role of a teacher shifts towards curatorship and thus increases the influence it has on the target group (pupils) in an after-school environment. The empirical part is dedicated to the individual curators and video interviews with them. The questions of the interview focus on healthy life style, teaching, their presentation online and the role of technology in contemporary health education. A questionnaire researching the experience of both, pedagogues and students of the health education major, with using digital technologies in class is also a part of the empirical unit. Based on the analysis of the interviews and the questionnaire, this thesis shows the present state of the use of technologies in health education and concludes the most likely course of development. Keywords health,...
Keywords:
health; health education; leading to a healthy lifestyle; new methods of education; teaching methods; nové metody; vzdělání; výchova ke zdraví; výukové metody vedoucí k zdravému životnímu stylu; zdraví
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/84902