Název:
Možnosti a význam muzikoterapie se zaměřením na žáky základních škol speciálních
Překlad názvu:
Possibilities and importabce of musicotherapy in special education
Autoři:
CIHLÁŘOVÁ, Kristýna Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá vymezením pojmu muzikoterapie, historií a vývojem oboru, metodami a technikami. Dále muzikoterapií v rámci speciální pedagogiky. Věnuje se otázce vlivu, významu a funkcím hudby v životě člověka. Práce směřuje k přiblížení využití muzikoterapie u dětí s poruchami autistického spektra, se středním a těžkým stupněm mentální retardace a kombinovaným postižením v České republice. Shrnuje terapeutické funkce hudby a možné typy a metody terapie aplikované v muzikoterapeutické praxi. Praktická část obsahuje dvě případové studie, žáků základních škol speciálních docházejících na skupinovou muzikoterapii v centru pro osoby s poruchami autistického spektra v Českých Budějovicích. Práce dále zahrnuje metodický popis tohoto projektu, konkrétně analýzu dokumentů, rozhovory a záznamy ze zúčastněných pozorování na muzikoterapeutických setkáních. Cílem bakalářské práce je kompletovat teoretické poznání vymezeného tématu práce, a na jeho podkladě popsat a zjistit vliv muzikoterapie na oblast prožívání u žáků se středně těžkou a těžkou mentální retardací. V designu případové studie je blíže operacionalizovaná oblast, na kterou je zaměřeno výzkumné šetření v praktické části práce. This thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part is dealing with the topic of musicotherapy, history and the development of the field, the methods and techniques. It also deals with musicotherapy within the special pedagogy field. The thesis is dedicated to the topic of the infuence, importace and function of music in the human life. The thesis describes the use of musicotherapy in children with autism spectrum disorder, severe and moderate mental disability and combined disability in the Czech republic. The thesis summarizes therapeutical functions of music and possible types and methods of therapy applied in musicotherapeutical practice. Practical part contains two case studies of elementary special school pupils who attend group musicotherapy in České Budějovice. The thesis also includes methodical description of this project, specifically analysis of documents, interviews and recordings from the observation of the musicotherapeutical sessions. The aim of this bachelor thesis is to complete theoretical knowledge of the thesis' topic and, based on this, to describe and determine the influence of musicotherapy on experiencing of pupils' with moderate and severe mental disability. In the design of the case study, there is further described the area, on which the researched investigation is aimed in the practical part of this thesis.
Klíčová slova:
mentální retardace; Muzikoterapie; poruchy autistického spektra; základní škola speciální; autism; mental deficiency; Musicotherapy; special primary school Citace: CIHLÁŘOVÁ, Kristýna. Možnosti a význam muzikoterapie se zaměřením na žáky základních škol speciálních. České Budějovice, 2017. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/51584