Název:
Zraková stimulace u dětí s těžkým kombinovaným postižením na základní škole speciální
Překlad názvu:
Visual Stimulation for Children with Severe Multiple Disabilities in Special Elementary School
Autoři:
HATWIKOVÁ, Lukania Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se věnuje tématu Zraková stimulace u dětí s těžkým kombinovaným postižením na základní škole speciální. Cílem bakalářské práce je na podkladě realizovaného kvalitativního šetření vytvořit návrh reedukačního postupu zrakové stimulace u dětí s těžkým kombinovaným postižením a jeho následná evaluace. V souladu s výše vymezenými cíli byly formulovány dva dílčí cíle: 1. Zjistit, ve kterých oblastech zrakové percepce má vybraný žák problémy. 2. Zjistit posuny a změny po realizované zrakové stimulaci. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je složena ze tří kapitol. První z nich se věnuje vymezení pojmů. Druhá kapitola se věnuje vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. V třetí kapitole je popsána zraková stimulace, její zásady, principy a druhy. V praktické části jsou charakterizovány cíle práce, metodika šetření, techniky sběru dat. K naplnění cílů praktické části byla použita kvalitativní metoda. Technikou sběru dat bylo pozorování, rozhovor a analýza dokumentů. Reedukační postup byl aplikován na respondenty s cílem podpořit oslabené zrakové funkce. Výstupy popsané v praktické části práce budou aplikovatelné v oblasti vzdělávání žáků s těžkým kombinovaným postižením. Po formálních úpravách mohou být tyto výstupy východiskem pro zpracování instruktážního a informačního materiálu pro rodičovskou veřejnost dětí s těžkým kombinovaným postižením. Výzkumným šetřením bylo zjištěno, že při práci s dětmi s tímto typem postižení nelze vytvořit obecně platné závěry. Pravidelným procvičováním se zrakové funkce zlepšují, ale záleží na aktuálním stavu dítěte. Pokud je dítě ve špatném psychickém nebo fyzickém stavu, může dojít k regresi.The thesis examines visual stimulation for children with severe multiple disabilities in special elementary school. The aim of the thesis is to design, based on qualitative research, a re-education process of visual stimulation for children with severe multiple disabilities and its subsequent evaluation. In accord with the aims outlined above, two partial goals were formulated. The first goal was to determine the areas of visual perception in which the student struggles. The second goal was to assess the progress after visual stimulation. The thesis is divided into a theoretical and an empirical part. The theoretical part consists of three chapters. The first chapter defines terminology, the second one is devoted to education of pupils with multiple disabilities, and the third chapter describes visual stimulation, its rules, principles, and kinds. The empirical part characterizes the goals of the thesis, the methodology of research, and the technique used for gathering data. The qualitative method was used for the purposes of the empirical part. Data were gathered using observation, interview and document analysis. The re-education process was applied to respondents in order to support the impaired visual functions. The outcomes outlined in the empirical part will be applicable in the field of education of pupils with severe combined impairment. With some formal adjustments, these outcomes may serve as a starting point for preparing an insctructional and informational materiál for parents of children with severe multiple disabilities. The research discovered that no general conclusions can be drawn for work with children with this kind of impairment. Regular practice improves visual functions, but the current state of the child matters a lot. If the child is in bad mental or physical state, there might be regression.
Klíčová slova:
Kombinované postižení; mentální postižení; metodický postup.; speciálně pedagogická péče; vzdělávání dětí s těžkým kombinovaným postižením; zraková stimulace; zrakové postižení; education of children with severe multiple disabilities; mental disabilities; methodology.; Multiple disabilities; special pedagogical care; visual disabilities; visual stimulation Citace: HATWIKOVÁ, Lukania. Zraková stimulace u dětí s těžkým kombinovaným postižením na základní škole speciální. České Budějovice, 2017. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/51582