Original title:
Chyby ve vyjadřování uživatelů Facebooku
Translated title:
Common expression mistakes of Facebook users
Authors:
Spáčilová, Marie ; Janovec, Ladislav (advisor) ; Palkosková, Olga (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá písemnou formou komunikace uživatelů sociální sítě Facebook a členů blíže určených skupin. Jejím cílem bylo zmapovat chybovost v psaném projevu z hlediska vybraných jevů pravopisu lexikálního, morfologického a syntaktického. Dále se pak zaměřuje na nerespektování pravidel typografických. Zmíněnou problematiku jsme řešila analýzou vložených statusů a komentářů členů blíže určených skupin Facebooku. Provedeným výzkumem jsem zjistila, že velké množství autorů textů chybuje v základních pravopisných jevech, které jsou vyučovány na 1. stupni základní školy. Další důležité zjištění je takové, že mnoho uživatelů zastává názor, že dodržování pravopisných pravidel na sociální síti Facebook není důležité a jako prioritní považují obsah svého sdělení.This diploma thesis deals with the written form of communication by users of the social networking website Facebook and members of specified groups. Its aim is to map errors in written expression in the topics of spelling lexicography, morphology and syntactics. In addition it is focused on analysing the extent to which typographical rules are disregarded. These problems were investigated by analysis of the inserted statuses and comments by the members of the selected and specified groups of Facebook. In my research, I found that a large number of the authors made elementary mistakes in spelling that are taught in the first grade of the primary school. Another important discovery is that many users hold the opinion that observing the grammatical rules is less of a priority than the content of their communication.
Keywords:
communication; czech language; Facebook; language mistake; social network; Facebook; jazyková chyba; komunikace; sociální síť; český jazyk
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/84826