Original title:
Žák 1. třídy a jeho adaptace v sociální oblasti z pohledu rodičů a učitelů 1. tříd ZŠ
Translated title:
First class primary school pupil and its adaptation in the social sphere from the perspective of parents and elementary school teachers
Authors:
Součková, Jaroslava ; Kropáčková, Jana (advisor) ; Stará, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou adaptace žáků 1. třídy ZŠ na školní prostředí v sociální oblasti. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na proces adaptace žáka na školní prostředí, objasňuje pojem socializace, analyzuje školní zralost, připravenost a podmínky školního vzdělávání. Praktická část je založena na kombinaci kvantitativního a kvalitativního výzkumného šetření. Metoda dotazníku, rozhovoru a pozorování poskytuje zjištěná data k problematice adaptace žáka 1. třídy ZŠ v sociální oblasti a analyzuje přístup a postoj rodičů a učitelů 1. tříd základní školy k adaptaci žáků na školní prostředí v sociální oblasti Cílem diplomové práce je analyzování názoru na uvedenou problematiku ze strany rodičů a učitelů 1. tříd základní školy.The diploma thesis deals with the adaptation 1st class primary school pupils, to the school environment in social area. It is divided into theoretical and practical part. The theoretical part is focused on the process of adaptation pupil to the school environment, it explains the concept of socialization, analyzing school maturity, the readiness and the terms of school education. The practical part is based on a combination of quantitative and qualitative research. The method of questionnaire, interview and observation provides the identified data to deal with the issue of adaptation pupil at the 1st class primary school in the social field and analyzes the attitude of parents and first class teachers to the adaptation pupils to the school environment in the social sphere. The aim of the diploma thesis is analyzing the opinion to that issue by parents and first class primary school teachers.
Keywords:
a teacher; adaptation; primary school; pupil; school maturity; school readiness; socialization; the entrance to 1st class primaryschool,social matury; the family; younger school age; adaptace; mladší školní věk; rodina; socializace; sociální zralost; učitel; vstup do 1. třídy základní školy; zahájení povinné školní docházky; základní škola; školní připravenost; školní zralost; žák
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/84755