Original title:
Srovnání fikčního světa počítačovách her a jejich literárních předloh
Translated title:
Comparison of fictional world of computer games and of their literary artworks
Authors:
Kovaříková, Šárka ; Klumparová, Štěpánka (advisor) ; Kubíček, Tomáš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se snaží přiblížit vztah literárního díla a počítačové hry. První část se věnuje vymezení počítačového žánru RPG a literárního žánru fantasy, s nimiž se v práci pracuje. Zamýšlí se nad tím, jaké aspekty vedou hráče k hraní počítačových her a jaké lze najít spojitosti mezi literárním dílem a počítačovou hrou. Zaobírá se také zážitkem a prožíváním hry a četby, přičemž se konkrétněji zabývá flow-efektem a konceptem zanoření. Stěžejní část práce zkoumá obě média z hlediska naratologie. Interpretace a analýza literárního díla Andrzeje Sapkowského Sága o zaklínači a počítačové hry Zaklínač 3: Divoký hon sleduje specifika výstavby příběhu u dvou odlišných médií prostřednictvím narativních figur (události, postavy, prostor) a jejich případných modifikací. V neposlední řadě jsou sledovány účely a způsoby těchto obměn a jejich vliv na recipienta.The main goal of this thesis is to explain the relationship of literature and computer games. The first part deals with the definition of computer RPG genre and literary fantasy genre. It considers aspects which leads players to play computer games and connect between the literary work and the computer game. It deals also with the experience: the experience of the game and reading while specifically dealing with the flow effect and concept of immersion. A central part of this work examines both media through narrative approach. Interpretation and literary analysis of The Witcher Saga by Andrzej Sapkowski and computer game The Witcher 3: Wild Hunt follows the specifics of the construction of the story in two different media through narrative figures (events, characters and space) and their possible modifications. Furthermore, it tracks purposes and methods for these variations and their impact on the recipient.
Keywords:
Computer Game; Fictional World; Literature; Narratology; Player; Reader; The Witcher 3: Wild Hunt; The Witcher Saga; fikční svět; hráč; literární dílo; naratologie; počítačová hra; Sága o zaklínači; Zaklínač 3: Divoký hon; čtenář
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/84422