Original title:
Házená v hodinách tělesné výchovy na 2. stupni základních škol a víceletých gymnáziích
Translated title:
Handball in physical education for students of the 2nd of primary school and secondary school
Authors:
Kadlecová, Klára ; Pokorný, Ladislav (advisor) ; Hrabinec, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název práce: Házená v hodinách tělesné výchovy na 2. stupni základních škol a víceletých gymnáziích Autor práce: Klára Kadlecová Katedra: Katedra tělesné výchovy a sportu Vedoucí diplomové práce: PaedDr. Ladislav pokorný, Katedra pedagogické fakulty a sportu Pedagogické fakulty Univerzity Karlovi v Praze, M. D. Rettigové 4, 116 39 Praha 1 e-mail vedoucího práce: pok.lad@email.cz Abstrakt: Tato práce se zabývá problematikou výuky házené na 2. stupni základních škol a víceletých gymnáziích v kraji Vysočina. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je věnována pojetí výuky házené v rámci RVP, dále psychosomatickým zvláštnostem pubescentů, školní tělesné výchově a didaktice házené. Praktická část práce je zaměřena na interpretaci výsledků na základě zpracovaných dotazníků, které se zabývaly zejména formou výuky házené a materiálními a prostorovými možnostmi učitelů v kraji Vysočina. Praktická část dále obsahuje navrhnutý model výuky házené spolu s výsledky úvodního a závěrečného testováním žáků. Klíčová slova: házená, výuka, základní škola, víceleté gymnázium, tělesná výchovaTittle: Handball in physical education for students of the 2nd of primary school and secondary school Author: Klára Kadlecová Department: Department of physical training Supervisor: PaedDr. Ladislav Pokorný, Katedra tělesné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, M. D. Rettigové 4, 116 39 Praha 1 Supervisor's e-mail adress: pok.lad@email.cz Abstract: This thesis deals with the issue of teaching handball at the 2nd level of primary schools and grammar schools in the Vysočina region. The thesis is divided in two parts - theoretical and practical. The theoretical part is devoted to the concept of teaching handball within the General Educational Program, it is also devoted to the psychosomatic pecularities of adolescents, physical education and handball didactics. The practical part is focused on interpreting the results processed on the basis of questionnaires, which dealt mainly with the form of handball education and with the material and spatial possibilities of teachers in the Vysočina region. The practical part also includes a suggested model of teaching handball, together with the results of the initial and final students testing. Keywords: Handball, education, primaryschool, secondaryschool, physicaleducation
Keywords:
education; handball; physical education; primary school; secondery school; házená; tělesná výchova; víceleté gymnázium; výuka; základní škola
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/84369