Original title:
Psychosociální klima tříd na středních školách různého zaměření
Translated title:
Classrooms' psychosocial climate in the secondary schools of different focus
Authors:
Vejvodová, Eva ; Švandová, Martina (advisor) ; Koťa, Jaroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce "Psychosociální klima tříd na středních školách různého zaměření" je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části se věnuji vymezení základních pojmů spojených s tématikou třídního klimatu a následným rozborem jeho součástí. Jde především o analýzu vývoje školní třídy, jednotlivých fází jejího vývoje, typů třídního klimatu a zmapování faktorů, které se na tvorbě třídního klimatu podílejí, včetně genderové diferenciace. Důležitou část tvoří také přehled hlavních přístupů a metodologií zkoumání sociálního klimatu třídy a seznámení se s výzkumným nástrojem, který je používán v praktické části. V empirické části se zaměřuji na diagnostiku klimatu školních tříd na vybraných středních školách různého zaměření v okresu Klatovy a shrnuji výsledky kvantitativní metody šetření pomocí standardizovaného dotazníku KLIT. Cílem této části je porovnat třídní klima středních škol různého zaměření v rámci ověření předem stanovených výzkumných hypotéz a interpretovat zjištěná data.Master's thesis "Classrooms' psychosocial chmate in the secondary schools of different focus" is divided into the theoretical part and the practical part. In the theoretical part the main focus is dedicated to an explanation of the basic terms concerning the theme followed by the analysis of its parts. This is mainly an analysis of classroom development, stages, types of class climate and mapping the factors that contribute to create the climate in the class including gender difference. The key attitudes towards the class climate research, the exploratory method which has been used in the practical part also play an important role in the theoretical part. The empirical part focuses on diagnosis of classrooms'climate at selected secondary schools of different focus in the region Klatovy and summarizes the results received by quantitative method through selected standardized questionnaire KLIT. The aim of this part is firstly to compare school climate in the secondary schools of different focus including evaluation of stated hypothesis in the research and secondly interpret the discovered information.
Keywords:
classroom climate; diagnostic tools for measurement of the climate; gender; pupil; questionnaire KLIT; school class; teacher; diagnostické nástroje měření klimatu; dotazník KLIT; gender; klima třídy; učitel; školní třída; žák
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/84358