Original title:
Rozvoj fonematického sluchu v mateřských školách
Translated title:
Developement of phonemic hearing in kindergartens
Authors:
Matoušková, Pavlína ; Ehler, Edvard (advisor) ; Přívratský, Vladimír (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] NÁZEV: Rozvoj fonematického sluchu v mateřských školách AUTOR: Bc. Pavlína Matoušková KATEDRA Katedra primární pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: PaedDr. Ehler, Ph.D. ABSTRAKT Základním předpokladem zvládání školních dovedností, především čtení, je dostatečný rozvoj fonematického sluchu v mateřské škole. Zdokonalování úrovně foneticko-fonologické roviny u dětí předškolního věku je možné zajistit vhodnými pomůckami a metodikou pro pedagogy. Cílem diplomové práce je analýza fonematického sluchu u dětí v posledním roce předškolního vzdělávání a návazné vytvoření vlastního návrhu modelu aktivit a pomůcek. Zjištění úrovně fonematického sluchu probíhalo u dětí vybraných mateřských škol. Jedna z nich se zaměřovala na rozvoj fonematického sluchu a pracovala s navrženým modelem, v ostatních probíhala logopedická prevence dle školních vzdělávacích programů. Vstupní analýza proběhla na začátku školního roku a následné porovnání výsledků bylo v druhém pololetí. V závěru práce je objektivní posouzení míry účinnosti navržených aktivit v praxi. Prezentovaný materiál byl velmi efektivní jak pro rozvoj úrovně fonematického sluchu u dětí před nástupem k základnímu vzdělání, tak pro rozvoj ostatních oblastí předškolního vzdělávání a inspiraci pedagogů. KLÍČOVÁ SLOVA Dítě předškolního věku, fonematický sluch, pomůcky, didaktický...TITLE: Development of phonemic hearing in kindergartens AUTHOR: Bc. Pavlina Matouskova DEPARTMENT: Department of Primary Education SUPERVISOR: PaedDr. Ehler, Ph.D. ABSTRACT The basic prerequisite for coping with educational skills, especially reading, is sufficient development of phonemic hearing in kindergarten. The improvement of the level of phonetic- phonological grade at preschool children can be provided with suitable equipment and methodology for teachers. The aim of the thesis is an analysis of phonemic hearing at children in the last year of preschool education and the related creation of own model of activities and aids. The level of phonemic hearing was carried among children from selected kindergartens. One of them focused on the development of phonemic hearing and worked with the proposed model and in the rest of the kindergartens the prevention of speech therapy was held in accordance with school curricula. Initial analysis was done at the beginning of the school year and comparing of results was done in the second half. The conclusion is an objective assessment of effectiveness of proposed actions in the practice. The presented material has shown to be very effective for the development of level of the phonemic hearing at children before entering primary education as well as for the...
Keywords:
collaboration; didactic material; efficiency; inspiration; phonemic hearing aids; Preschool child; prevention; didaktický materiál; Dítě předškolního věku; efektivita; fonematický sluch; inspirace; pomůcky; prevence; spolupráce
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/84356