Original title:
Televizní drama v československém odborném diskursu 50. a 60. let.
Translated title:
Television drama in Czechoslovak specialized discourse of the 1950s and 1960s
Authors:
Jiřiště, Jakub ; Svatoňová, Kateřina (advisor) ; Klimeš, Ivan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Magisterská diplomová práce se věnuje základním tendencím a předpokladům estetického vývoje československého televizního dramatu 50. a 60. let prostřednictvím jeho dobové odborné reflexe. Metodou diskurzivní analýzy aplikované na oblast estetiky a inspirované koncepty Michela Foucaulta a Achima Landwehra mapuje lokálně a časově podmíněné pole diskursu o televizním dramatu a proniká pod povrchové vztahy mezi jednotlivými subdiskursy (televizní kritika, televizní teorie, institucionální vlivy) s cílem postihnout formativní řád diskursu. Základní osu analýzy představuje vývoj konceptu televizní specifičnosti (televiznosti), který bude sledován skrze stěžejní dobové diskuze. Na nich se odráží postupné přehodnocování původních předpokladů o formální emancipaci i legitimitě televizního umění. Dalším krokem analýzy bude vzájemná komparace řešení, k nimž tyto diskuze na základě různých hledisek i metod dospěly, čímž bude naplněn druhý cíl diskursivní analýzy - určit základní jednotu diskursu. Tu představuje soubor společně prosazovaných předpokladů o ideální formě televizního dramatu, který je možné považovat za implicitní poetiku československého televizního dramatu 50. a 60. let. Klíčová slova Československá televize, televizní drama, televizní inscenace, televizní teorie, televizní kritika, estetika...Thesis deals with basic tendencies and preconditions of the aesthetic development of Czechoslovak television drama of the 50s and 60s through its specialist reflection. The method of a discourse analysis which is applied to the area of aesthetics and inspired by the concepts of Michel Foucault and Achim Landwehr maps locally- and time-based field of the discourse about television drama and penetrates surface relations between subdiscourses (television criticism, television theory and influences of institutions) with the aim to capture the formative order of the discourse. A basic axis of the analysis is the evolution of the concept of television specifity which will be tracked through the crucial discussions of the period. They reflects a gradual revision of initial assumptions about the formal emancipation and the legitimacy of art of television. The next step of the analysis is the mutual comparison of solutions at which these discussions arrived via various aspects and methods. This way a second goal of the discourse analysis will be fulfilled - to trace the essential unity of the discourse which is represented by the complex of jointly asserted requirements about the ideal form of the television drama. The complex is possible to consider as an implicit poetics of Czechoslovak television drama...
Keywords:
aesthetics of television; analysis of discourse; Czechoslovak television; television criticism; television drama; television play; theory of television; analýza diskursu; estetika televize; televizní drama; televizní inscenace; televizní kritika; televizní teorie; Československá televize
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/84277