Original title:
Kolem nekolem: Cykloaktivismus optikou teorie sítí-aktérů
Translated title:
To bike or not to bike: Cycloactivism in a perspective of actor-network theory
Authors:
Fendrychová, Kristýna ; Stöckelová, Tereza (advisor) ; Brož, Luděk (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Ve své diplomové práci se zaměřuji na utváření městské cyklistiky s důrazem na aktéry, kteří se na jejím utváření podílí - patří mezi ně lidé, diskurzy, technologie, infrastruktury a další materiality. Odkrývám vztahy cyklistů s jejich okolím a zachycuji asymetrie, jež jsou spojené především s dominantním působením automobilismu v městském prostředí, i strategie k jejich překonávání. Kromě terénních aktérských praxí samotných cyklistů se zaměřuji také na cykloaktivistický diskurs, jež má významný podíl na vyrovnávání znevýhodňujícího postavení cyklistů v městské dopravě. Mobilizací argumentů vycházejících z kritické teorie a konceptu práva na město se cykloadvokacie snaží dosahovat maximálního zapojení obyvatel měst do diskuzí o veřejném prostoru a podpořit tak prosazování pro-cyklistických opatření. Z pohledu teorie sítí-aktérů (ANT) má však tato strategie svoje limity spočívající především v užívání stabilizovaných sociálněvědních kategorií a ANT by tak mohla cykloadvokacii přispět detailnějším pohledem na provázanost cyklistů s jejich okolím, věnovat se blíže jejich tělesnosti a emočnímu prožívání, klást důraz na roli materialit při utváření těchto vztahů a poskytovat tak silnější argumentaci pro prosazování pro-cyklistických opatření. Klíčová slova: městská cyklistika, automobilismus, teorie...In this diploma thesis I focus on the formation of urban cycling including heterogeneous participating actors - people, discourses, technologies, infrastructures and other materialities. I examine cyclists' relationships with their environment and describe asymmetries connected with the dominant status of automobilism in urban environment, and strategies for contesting this situation. I also focus on cyclo-activist discourse which plays an important role in the empowerment of cyclists in urban traffic. Mobilizing arguments of critical theory and the "right for the city" concept cyclo-advoacy strives to include as many citizens as possible in debate about public space and in this way support pro-cycling developments. From the perspective of actor-network theory (ANT) this strategy has limits due to its operation with stabilized social science categories and I argue that ANT could contribute a more nuanced arguments to cyclo-advocacy with detailed description of connections between cyclists and urban environment, focus on embodiment and emotions and highlighting the role of materialities. It could thereby provide a stronger argument for furthering the pro-cycling development. Key words: urban cycling, automobilism, actor-network theory (ANT), cycloadvocacy, critical theory, materiality
Keywords:
actor-network theory (ANT); automobilism; crticial theory; cycloadvocacy; materiality; urban cycling; automobilismus; cykloadvokacie; kritická teorie; materialita; městská cyklistika; teorie sítí-aktérů (ANT)
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/84178