Original title:
Manažerské vzdělávání v oblasti zdravotnictví a jeho dopady do praxe
Translated title:
Management Education in Healthcare and its Impact on Practice
Authors:
Chládková, Irena ; Havrdová, Zuzana (advisor) ; Zvoníčková, Marie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Celosvětový důraz na zvyšování kvality a ekonomickou efektivitu zdravotních služeb klade vysoké nároky na management zdravotnických zařízení, který je oproti managementu v jiných odvětvích v mnoha ohledech specifický. Pro vedoucí zdravotnické pracovníky je stále naléhavější potřebou kromě profesní odbornosti rozvíjet i manažerskou způsobilost. V České republice existuje množství formálních i neformálních institucí, které poskytují v různých formách vzdělávání v managementu aplikovaném na zdravotnickou problematiku. Jejich vzdělávací programy jsou koncipovány rozdílně, v závislosti na profesním zaměření účastníků vzdělávání a na úrovni řízení, pro kterou jsou určeny. Nejpočetnější skupinu vedoucích zdravotnických pracovníků tvoří sestry, u kterých je manažerské vzdělávání stále poněkud opomíjenou oblastí. Tato práce se zabývá zmapováním programů manažerského vzdělávání v České republice, které jsou cíleny na nelékařské zdravotnické pracovníky, zejména sestry. Hlavním cílem práce je kritické porovnání obsahu a forem výuky vybraných studijních a vzdělávacích programů a zjištění dopadu studia na osobnostní rozvoj a jednání v profesní praxi jejich absolventů s využitím kvalitativní metodologie. Obsah a formy výuky jsou dále porovnány s požadavky standardu CAHME, kterým se řídí úspěšné formální...Global emphasis on improving the quality and economic efficiency of health services places high demands on the management of health facilities, which is in comparison to management in other sectors unique in many respects. It is an increasingly urgent need for leading healthcare professionals to develop expertise in addition to professional and managerial competence. In the Czech Republic there is a number of formal and informal institutions that provide training in management applied to health issues in different forms. Their training programs are designed differently, depending on the professional training of the participants and the level of management, for which they are intended. The most numerous group of senior medical staff consists of nurses, for which the management education is still somewhat neglected area. This thesis deals with the mapping of the state of education in the Czech Republic, which is aimed at paramedical workers, especially nurses. The main objective of this work is a critical comparison of the content and forms of teaching selected study and training programs and studies to determine the impact on personal development and professional conduct in the practice of their graduates, using a qualitative methodology. Contents and forms of education are further compared with the...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/84156