Název:
Vliv iregularity chování na přisuzování agence neživým objektům
Překlad názvu:
The effect of behavioral irregularity on the attribution of agency to inanimate objects
Autoři:
Janíková, Martina ; Bečev, Ondřej (vedoucí práce) ; Havlíček, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Agence (aktérství) představuje schopnost objektu samostatně jednat v prostředí. Opakovaně bylo prokázáno, že i neživé objekty bez vnějších biologických znaků jsou za určitých podmínek vnímány, jakoby disponovaly některými znaky živých objektů a jsou jim přisuzovány mentální stavy, jako motivace, emoce či intence. Mezi atributy ovlivňující přisouzení agence patří charakteristiky morfologické (schéma hlavy a obličeje, biomechanický pohyb), behaviorální (samostatný pohyb, cílesměrnost, náhlé změny rychlosti či směru, nepředvídatelnost, racionální a efektivní využívání prostředí) a komunikativní (schopnost interakce). V předložené studii jsme se zaměřili na výzkum dalšího typu podmínky a jejího vlivu na přisouzení agence jednoduchým geometrickým obrazcům. Cílem bylo ověřit, zda je behaviorální odlišnost jedince od chování ostatních, respektive iregularita pohybu, faktorem vedoucím k vnímání iregulárního objektu jako disponujícího agencí. Za tímto účelem byly navrženy dvě studie. Studie A testovala prostřednictvím explicitního hodnocení, zda jsou regulárním a iregulárním objektům přisuzovány odlišné charakteristiky. Participanti (N=20) shlédli sekvenci primingových videí zobrazujících čtyři pohybující se geometrické obrazce. V každém kole byl počítačem vybrán jeden z obrazců a úkolem participantů bylo...Agency is the capacity of an entity to act independently in a world. Many previous studies have demonstrated that inanimate objects without human or animal traits are under some circumstances perceived as having features of animate objects and can elicit attribution of mental states like motivation, emotion or intention. There are three main types of cues that evoke attribution of agency: morphological cues (head, face, biomechanical movement), behavioral cues (self-propelled movement, goal-directedness, changes in speed or direction, unpredictability, principle of rational (efficient) action) and communicative cues (interaction). In the current study we focused on examinaton of behavioral irregularity and its role in eliciting agency attribution to simple geometric figures. The aim of this study was to verify whether behavioral irregularity can lead to attribution of agency to irregular object. Two studies were designed to test this possibility. In Study A participants (N=20) watched a sequence of priming videoclips displaying four moving geometric shapes. In every trial one object was automatically selected and participans were asked to evaluate its movement on a seven-point scale. Six attributes related to attribution of agency (animacy, goal-directedness, freedom, dynamism, rationality and...
Klíčová slova:
Agence; intencionální binding; přisuzovávání agence; Agency; attribution of agency; intentional binding