Original title:
Femme fatale jako kulturní konstrukt: fenomén osudového ženství v kultuře historické a transkulturní perspektivě
Translated title:
Femme Fatale as a Cultural Construct: The Fatal as a Cultural Construct: The Fatal Womanhood Phenomenon in a Historical and Transcultural Perspective
Authors:
Ebelová, Patricie ; Soukup, Václav (advisor) ; Půtová, Barbora (referee) ; Poláková, Markéta (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předmětem disertační práce Femme fatale jako kulturní konstrukt: fenomén osudového ženství v historické a transkulturní perspektivě je deskripce, komparace a interpretace femme fatale v kontextu fenoménů břišní tanečnice, gejši a saloniéry. Cílem této práce, a s ním spjatou hlavní výzkumnou otázkou, je komparativní analýza femme fatale jako unikátní ho kulturního konstruktu, který se originálním způsobem promítá do různých ženských profesí. Zvláštní pozornost je věnována zachycení konkrétních kulturních a historických atributů, které se vztahují k profesím, znalostem, dovednostem a sociálním rolím břišních tanečnic, gejš a saloniér. Mezi dílčí cíle práce patří interdisciplinární zpracování problematiky emancipace a sexuality v dobových postojích k ženám a identifikace motivů osudového ženství ve výtvarném umění. V neposlední řadě je cílem práce studium kulturního a estetického přínosu žen vnímaných jako femme fatale. Práci tvoří čtyři relativně samostatné kapitoly, ve kterých je z různých úhlů pohledu interdisciplinárně analyzován fenomén osudového ženství. V první kapitole, která představuje historickou expozici celé práce, je zkoumán fenomén femme fatale skrze prizma mytologie a náboženství. Ve druhé kapitole je téma osudového ženství analyzováno v kontextu profese a sociální role břišní tanečnice. Třetí...The main topic of Femme Fatale as a Cultural Construct: The Fatal Womanhood Phenomenon in a Historical and Transcultural Perspective is to describe, compare and interpret "femme fatale" in the context of the belly dancer, geisha and salonnière phenomena. The thesis objective, and subsequently its main research question, is to perform a comparative analysis of femme fatale as a unique cultural construct that is projected into various roles of a woman in an original manner. Special attention is paid to make note of concrete cultural and historical attributes related to the profession, knowledge, skills and social roles of belly dancers, geishas and salonnières. Among secondary objectives, the thesis intends to take an interdisciplinary stance in order to elaborate the problems of emancipation and sexuality in historical attitudes toward women, and to identify fatal womanhood motives in fine arts. Last, but not least, the plan is to study cultural and aesthetic contribution of women regarded as femmes fatales. The thesis consists of four relatively standalone chapters, each of which take different interdisciplinary angles to analyze the fatal womanhood phenomenon. The first chapter, a historical exposé of the thesis, investigates the femme fatale through the eyes of mythology and religion. The second chapter,...
Keywords:
belly dancer; femme fatale; geisha; mythology; Orient; salonnière; woman; břišní tanečnice; femme fatale; gejša; mytologie; Orient; saloniéra; žena
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/83795