Original title:
Reedukace motorických obtíží u dětí mladšího školního věku
Translated title:
Re-education of children with motor difficulties of primary school age
Authors:
Tichý, Pavel ; Süss, Vladimír (advisor) ; Dvořáková, Hana (referee) ; Zelinková, Olga (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] BIBLIOGRAFICKÉ IDENTIFIKACE Jméno a příjmení autora: Mgr. Pavel Tichý Název disertační práce: Reedukace motorických obtíží u dětí mladšího školního věku Pracoviště: FTVS UK, Katedra sportovních her Vedoucí práce: Doc. PhDr. Vladimír Süss, Ph.D. Rok prezentace: 2016 ABSTRAKT Cíl: Zjistit možnosti reedukace motorických obtíží u dětí mladšího školního věku a vytvořit intervenční reedukační program, jehož cílem bude zmírnění těchto obtíží. Následně pak intervenční reedukační program použít a ověřit, jestli měla intervence efekt na motorickou způsobilost dětí. Metody: Výzkum byl řešen jako intervenční prospektivní studie, ve které byly zkombinovány dvě orientace pedagogických výzkumů, kvantitativní a kvalitativní. K řešení práce byl použit výzkumný design - Crossover design (Wilmore et al., 2008; Thomas et al., 2005), který byl koncipován jako experiment obsahují intervenci v podobě reedukačního pohybového programu mající za cíl působit na motorické obtíže dětí. Kvantitativní část výzkumu byla zaměřena na hodnocení motoriky a na odhalování motorických obtíží u dětí v mladším školním věku. K hodnocení změn motoriky byla použita baterie testů MABC-2 (Henderson et al., 2007). Kvalitativní část výzkumu je zastoupena třemi případovými studiemi, ve kterých je detailnější popis vztahu poruchy k životu dětí. Výsledky a...BIBLIOGRAPHIC IDENTIFICATION Name and surname of the author: Mgr. Pavel Tichý Name of the dissertation: Re-education of children with motor difficulties of primary school age Workplace: FTVS UK, Department of Sport Games Supervisor of the work: Doc. PhDr. Vladimír Süss, Ph.D. Year of presentation: 2016 ABSTRACT Objective: The aim was to find out the possibility of the re-education of motor difficulties in children of primary school age and create a re-education intervention program, the aim of which is to reduce these difficulties. Subsequently, to verify whether the intervention program had an effect on the motor difficulties of the children. Method: The research was designed as a prospective intervention study where there were two combined orientations ofeducational research: quantative and qualitative. To solve the problem a research design was used, called Crossover Design (Wilmore et al., 2008, Thomas et al., 2005), which was conceived as an experiment with an intervention re-education program aimed at improving the motor difficulties of children. The quantative part of the research was focused on the assessment of motor skills and to detect motor problems in children of primary school age. MABC-2 (Henderson et al., 2007) battery of motor tests were used for this purpose. The qualitative part of the...
Keywords:
ADD); attention disorder (ADHD; children; Developmental coordination disorder (DCD); intervention; motor difficulties; re-education; ADD); děti; intervence; motorické obtíže; porucha pozornosti (ADHD; reedukace; Vývojová porucha pohybové koordinace (DCD)
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/83696