Název:
Vizuální gramotnost v digitální době
Překlad názvu:
Visual Literacy in the Digital Era
Autoři:
Jarošová, Tereza ; Šafaříková, Radana (vedoucí práce) ; Pudlák, Štěpán (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce s názvem Vizuální gramotnost v digitální době se primárně soustředí na otázku porozumění obrazu v kontextu současné digitální doby, jež se vyznačuje zejména hojností vizuálních zobrazení. Pomocí analýzy principů nových médií a estetiky surface play, kterou zakládají vizuální komunikační strategie, se snaží definovat nové požadavky na percepční schopnosti diváků a zároveň vyplývající důsledky pro jejich kognitivní funkce. Dále jsou v této práci aplikovány poznatky současné kognitivní psychologie a neurobiologie na umělecké směry 20. a 21. století a obecné umělecké tendence. V závislosti na analýze a aplikaci získaných poznatků je v závěru přehodnocena samotná vizuální gramotnost ve své stávající definici, která neodpovídá vzniklým požadavkům a nezohledňuje současnou úroveň gramotnosti diváků.Final thesis titled Visual Literacy in the Digital Era is primarily focused on understanding image in the context of contemporary digital era, which is characterized particularly by abundance of visual images. Using analysis of principles of New Media and Surface Aesthetics, which is based on visual communication strategies, it tries to define new demands on viewers' perceptional capabilities and emerging consequences for their cognitive functions. Farther there are applied findings of contemporary cognitive psychology and neurobiology on artistic movements of 20th and 21st century and general artistic tendencies. In dependence on the analysis and application of gained findings there is in conclusion reassessed Visual Literacy in its existing definition, which is not sufficient for new demands that has arisen and do not take account of current level of viewers' literacy.
Klíčová slova:
digitální obraz; kognitivní funkce; kompetence; mentální obsahy; nová média; porozumění; umění; vizuální gramotnost; Vizuální kultura; vnímání; Art; cognitive function; competence; digital image; mental contents; New Media; perception; understanding; Visual Culture; Visual Literacy