Original title:
Kyberšikana u dětí a adolescentů
Translated title:
Children's and Adolescents Cyberbullying
Authors:
Šustová, Adéla ; Žáčková, Hana (advisor) ; Cimrmannová, Tereza (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této diplomové práce je nastínit problematiku kyberšikany u dětí a mladistvých. Práce v prvé řádě vymezuje pojem tradiční šikana, jeho definici a dělení. Hlavní tématem diplomové práce je kyberšikana, její definice, rysy a typologie. Podrobněji jsou zde popsány charakteristiky jednotlivých účastníků kyberšikany. Jedna z kapitol je věnována důsledkům kyberšikany u jednotlivých skupin aktérů. Diplomová práce se také soustředí na možnosti prevence a intervence u kyberšikany a jsou zde vyjmenovány organizace, které se kyberšikanou zabývají. Praktická část diplomové práce se snaží formou dotazníkového šetření zjistit, jaké jsou možnosti řešení problematiky kyberšikany z pohledu sociální práce, konkrétně na odděleních sociálně-právní ochrany dětí.The aim of this diploma thesis is to sketch out the issue of cyberbullying among children and adolescents. At first, the term "traditional bullying", its definition and division is defined in the thesis. The main topic of the thesis is cyberbullying, its definition, features and typology. Characteristics of particular participants of cyberbullying are depicted. One of the chapters deals with the consequences of cyberbullying for particular groups of cyberbullying participants. The diploma thesis focuses also on the possibilities of prevention and intervention in cyberbullying and organizations dealing with cyberbullying are mentioned here. The practical part of the thesis endeavors, with a use of a questionnaire survey, to find out possibilities of dealing with the issue of cyberbullying from the point of view of social work, particularly at the departments of child protection.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/82665