Original title:
Výuka a testování dovednosti psaní. Nad státní maturitní zkouškou z německého jazyka
Translated title:
Teaching and Testing Writing. On the Common State School Leaving Exam in German Language
Authors:
Kolářová, Martina ; Vachková, Marie (advisor) ; Šebesta, Karel (referee) ; Ondráková, Jana (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název práce: Výuka a testování dovednosti psaní. Nad státní maturitní zkouškou z německého jazyka. Autor: Martina Kolářová Ústav: Ústav germánských studií, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova Vedoucí práce: doc. PhDr. Marie Vachková, Ph.D. Abstrakt: Předkládaná dizertační práce se věnuje tématu psaní ve výuce němčiny jako cizího jazyka v kontextu státní maturitní zkoušky z němčiny. Tato nová forma centrálně řízené maturitní zkoušky už svou podstatou a globálním charakterem ovlivňuje výuku na školách, proto se výzkum zaměřuje na to, do jaké míry a jakým způsobem se vliv této zkoušky projevuje ve výuce a ve výsledné kompetenci psaní u skupin žáků maturitních ročníků. Data vychází především z vyjádření učitelů, ale zohledněna je také perspektiva žáků, stejně jako analýza výsledků jejich písemných prací. Zájem o tuto problematiku vychází z aktuálnosti proměny procesu maturitního testování v cizích jazycích a kritických hlasů, které se především v počátku celého projektu ozývaly a vyzývaly k revizi a ověření přínosu nové maturitní zkoušky pro žáky a jejich výuku. Testování v cizích jazycích má dlouholetou tradici a patří k velmi dobře zpracovaným oblastem didaktiky, což umožňuje komplexní pohled na problematiku státní maturity v kontextu dalších jazykových zkoušek a také na oblasti výuky, které jsou s...Title: Teaching and Testing Writing. On the Common State School Leaving Exam in German Language. Author: Martina Kolářová Department: Institute of German Studies, Faculty of Arts, Charles University in Prague Superviser: doc. PhDr. Marie Vachková, Ph.D. Abstract: This thesis deals with the topic of writing ability in lessons of German as a foreign language in a context of a State-school leaving exam in German language. New model of this exam is managed centrally and its global character influences the school study in all grammar schools. The thesis concentrates on the way in which this exam influences the study and which consequences it has for the writing ability of students. The research gains the data mainly from the point of view of teachers, but it considers the student's point of view too and analyses results of their written exams. The concern in this topic is based on the current situation of modification of the state-school leaving exam in foreign languages and the criticism of its benefits for students and their study. The foreign language testing has a long tradition and counts to detailed researched fields of didactics which allows a global view on the issues in context of other foreign language exams and on teaching fields connected with testing which creates a theoretical frame of this thesis....
Keywords:
analysis of school leaving exam tests; criteria; didactics; German as a foreign language; German language; reflexion of the results for creating test tasks; state school-leaving exam; testing; tests typology; types of tests; valuation; analýza maturitních testů z německého jazyka; didaktika; druhy testů; hodnocení testů; kritéria testů; německý jazyk; němčina jako cizí jazyk; reflexe poznatků pro vytváření cvičných testových úloh; státní maturitní zkouška; testování; typologie testů
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/82398