Home > Academic theses (ETDs) > Doctoral theses > Snižování komplexity umělé inteligence ve hrách s otevřeným světem pomocí kombinace reaktivních a prohledávacích technik
Original title:
Snižování komplexity umělé inteligence ve hrách s otevřeným světem pomocí kombinace reaktivních a prohledávacích technik
Translated title:
Reducing Complexity of AI in Open-World Games by Combining Search-based and Reactive Techniques
Authors:
Černý, Martin ; Brom, Cyril (advisor) ; Dignum, Frank (referee) ; Pilát, Martin (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2016
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] Open-world computer games present the players with a large degree of freedom to interact with the virtual environment. The increased player freedom makes open-world games a challenging domain for artificial intelligence. In this thesis we present three novel techniques to handle various types of complexity inherent in developing artificial intelligence for open-world games. We developed behavior objects that extend the well-known concept of smart objects and help in structuring codebase for reactive reasoning, we propose and implement constraint satisfaction techniques to specify behavior from a global viewpoint and we have shown how adversarial search techniques can mitigate the need for complex reactive decision mechanisms when a large number of parameters has to be taken into account. The general techniques are implemented and evaluated in the context of a complete open-world game Kingdom Come: Deliverance. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)Hry s otevřeným světem jsou žánrem počítačových her, který hráčům nabízí vysokou míru volnosti pro ovlivňování herního světa. Tato volnost znatelně komplikuje tvorbu umělé inteligence pro tento druh her. V této práci představujeme tři nové techniky, které umožňuji omezit různé druhy komplexity, které vyvstávají při implementaci umělé inteligence pro hry s otevřeným světem. Vyvinuli jsme tzv. behaviorální objekty ("behavior objects") jako nadstavbu nad často používanými chytrými objekty ("smart objects") objekty, navrhli jsme a implementovali metodu pro specifikaci chování z globálního pohledu založenou na splňování omezujících podmínek a ukázali jsme, že techniky prohledávání s protivníkem mohou nahradit složité reaktivní rozhodování v případech, kde je potřeba vzít v úvahu velké množství parametrů. Tyto obecné techniky byly implementovány a vyhodnoceny v prostředí kompletní hry Kingdom Come:Deliverance. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Keywords:
action selection; artificial intelligence; computer games; reactive reasoning; search; počítačové hry; prohledávání; reaktivní rozhodování; umělá inteligence; výběr akce
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/82390