Název:
Popkulturní vzorce v poetismu
Překlad názvu:
Popular Culture Patterns in Poetism
Autoři:
Čepec, Richard ; Wiendl, Jan (vedoucí práce) ; Vojvodík, Josef (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Vzorce populární kultury v poetismu (abstrakt) Tento text si klade za cíl popsat základní projevy poetismu skrze hlediska aktuální vědy o popkultuře a předchozího přístupu z 20. let 20. století. Poetismus jakožto specifická metoda nazírání světa se rozvinul v oblasti Československa v první polovině 20. let (umělecky svaz Devětsil). Populárně kulturní elementy mají svou vlastní roli a funkci v novém vyjádření reality a demokratizačním procesu v literatuře. Karel Teige a Vítězslav Nezval jsou považováni za klíčové postavy tohoto konceptu. V prvním oddíle text poukazuje k výzkumu populární kultury především ve druhé polovině 20. století a také poukazuje k Teigovým základním teoretickým východiskům z první poloviny 20. let. S vědomím Teigova mnohostranného a interdisciplinárního zaměření tento text klade důraz na jeho statě o literatuře a kinematografii. Závěr tohoto oddílu je, že termíny popkultura a populární kultura nejsou totožné, první je zdrojem nových prvků a témat ve 20. letech ještě ne plně teoreticky popsaných. Druhý termín označuje socioekonomický a kulturní komplex plně integrovaný v kapitalistické společnosti a obvykle propojen s tzv. "vysokým uměním". Teigův koncept je založen na básnické rekonstrukci reality, rovněž s pomocí prvků populární kultury (populární hudba, sport, film, exotika,...Popular Culture Patterns in Poetism (abstract) This text aims to describe fundamental manifestations of poetism through the perspectives of actual pop culture science and previous approach of the 1920s. Poetism as a specific viewing method of the world developed in the region of Czechoslovakia in the first half of the 1920s (artistic union Devetsil). Popular culture elements have their own role and function in the new rendering of reality and democratization process in the literature. Karel Teige and Vitezslav Nezval are considered as the key figures of the concept. In the first section text points to the research of popular culture mainly in the second half of the 20th century and also points to the Teige's essential theoretical bases from the first half of the 20s. With awareness of Teige's multilateral and interdisciplinary orientation, this text stresses his essays about literature and cinematography. The conclusion of this section is that the terms pop culture and popular culture are not the same, the first is a source of new elements and themes not fully theoretically described in the 1920s. The second terme is a socioeconomic a cultural complex fully integrated in the capitalistic society and usually interconnected with the so called "high culture". Teige's concept is based on a poetic reconstruction...
Klíčová slova:
Biebl; exotika; Nezval; poetismus; popkultura; populární kultura; Seifert; Teige; Biebl; exoticism; Nezval; poetism; pop culture; popular culture; Seifert; Teige