Original title:
Poznání podle Tomáše Akvinského
Translated title:
The Theory of Cognition in Thomas Aquinas
Authors:
Samec, Zdeněk ; Novák, Lukáš (advisor) ; Válová, Dita (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce "Poznání podle Tomáše Akvinského" zkoumá pojetí poznání v díle jednoho z nejvýznamějších středověkých myslitelů, sv. Tomáše Akvinského. První část práce je věnována základům Tomášova pojetí poznání, tj. smyslovému vnímání, rozumovému chápání podstat a Tomášově teorii intecionálního zprostředkování poznání (species sensibilis a species intelligibilis). V další části práce je podrobněji rozebrána Tomášova teorie intencionality, přičemž je brán v potaz jednak přístup tzv. přímého realismu (jak byl zastáván v poslední době D. Perlerem), jednak reprezentacionismus (který zastává R. Pasnau). Práce končí autorovým vlastním zhodnocením kontroverze mezi reprezentacionalismem a přímým realismem.(in English): The thesis "The Theory of Cognition in Thomas Aquinas" investigates the conception of cognition in the work of one of the most significant medieval thinkers, saint Thomas Aquinas. The first part of the thesis is devoted to the elements of Thomas's conception of cognition, i.e. sense perception, intellectual grasp of essences and Thomas's theory of intentional mediation of cognition (species sensibilis and species intelligibilis). In the following part of the thesis Thomas's theory of intentionality is considered in detail, with approaches of the so-called direct realism (held by D. Perler) and representationalism (held by R. Pasnau) taken in account. The thesis ends by its author's own evaluation of the controversy between representationalism and direct realism.
Keywords:
cognition; intentionality; medieval philosophy; realism; representationalism; Thomas Aquinas; intencionalita; poznání; realismus; reprezentacionismus; středověká filosofie; Tomáš Akvinský
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/81849