Home > Academic theses (ETDs) > Doctoral theses > Fenomén aktivního občanství a jeho odezvy v životech lidí s mentálním postižením v ČR a ve vybraných evropských zemích
Original title:
Fenomén aktivního občanství a jeho odezvy v životech lidí s mentálním postižením v ČR a ve vybraných evropských zemích
Translated title:
Phenomenon of active citizenship and its responses in lives of people with intellectual disabilities in the Czech Republic and in selected European countries
Authors:
Káňová, Šárka ; Šiška, Jan (advisor) ; Květoňová, Lea (referee) ; Franiok, Petr (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná dizertační práce se zabývá konceptem aktivního občanství a možnostmi jeho naplňování lidmi s mentálním postižením ve čtyřech evropských zemích, v ČR, ve Švýcarsku, Irsku a Švédsku. Práce je členěna do 3 oddílů a 12 kapitol. První oddíl představuje epistemologická východiska. Tvoří ho kapitoly 1 - 5. Snahou je nastínit námi spatřované souvislosti mezi současným pojetím speciálně pedagogického paradigmatu a ústředním tématem prováděného výzkumu. Zahrnuje klíčové pojmy relevantní pro objasnění konceptů zdravotního postižení, specificky pak mentálního postižení, občanství, a aktivního občanství. Věnujeme se též lidsko-právní problematice, přestavujeme základní dokumenty, které hájí práva osob s postižením a usilují o společenské změny a nastolení rovných příležitostí pro osoby s postižením. Na aktivní občanství nahlížíme skrze jeho domény, které představujeme a které jsou následně předmětem našeho kvalitativního výzkumného šetření. Ve druhém oddílu tvořeném kapitolami 6 - 8 představujeme metodologická východiska. O domény aktivního občanství se zajímáme ze třech rovin. Předně z roviny mikrosociální praxe, tedy perspektivou samotných lidí s mentálním postižením, které lze právem vnímat jako experty na svůj život. Dále nás zajímá mezosociální rovina odrážející v sobě realitu sociálních aktérů...In this doctoral dissertation the concept of active citizenship and the possibilities of its fulfilment for people with intellectual disability will be explored through data collected in four European countries - the Czech Republic, Switzerland, Ireland and Sweden. The dissertation is divided into three sections and eleven chapters. In the first section, the epistemological foundations are presented, including the perceived connections between contemporary disability paradigms (special and inclusive education) and active citizenship. It includes relevant key notions necessary to clarify the conceptualisation of disability, specifically intellectual disability and the conceptualisation of citizenship and of active citizenship, in particular. There will be a focus on the issue of human rights and on the policies and Conventions which both advocate for the rights of persons with disabilities, and strive for social change and the establishment of equal opportunities for all people with disabilities. The concept of active citizenship will be explored through the domains of employment, community living and political participation and this will be the main focus of the qualitative research. In the second section, the methodological foundations will be presented and the active citizenship domains will be...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/81827