Název:
Povolání učitele ve francouzském vzdělávacím systému
Překlad názvu:
Teaching profession in the French educational system
Autoři:
Škeříková, Michaela ; Klinka, Tomáš (vedoucí práce) ; Nováková, Sylva (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
fre
Abstrakt: [eng][cze] The aim of the thesis is to describe different aspects of the teaching profession in the French educational system. At the same time, we specify the ongoing substantial reform of the educational system that is, since 2013, changing certain parts of this profession. For this purpose, we focus firstly on the historical development during which the roots and principles of this profession were forged, since the times of the Gauls until the end of the 20th century. Moreover, we describe the current state of the French educational system in which many forms of the teaching profession appear. The following chapter concentrates on teacher education and the development of the institution that was established for that purpose, from the IUFM up to the current ESPE. Furthermore, we mention certain rights that emanate from the profession and the status of public servants. Also, we try to depict how teachers can move to a different school. Finally, the last chapter deals with some chosen current issues that are affecting the teaching profession. KEYWORDS French teachers, the teaching profession, French educational system, education reform, ESPECílem diplomové práce je popsat různé aspekty povolání učitele ve francouzském vzdělávacím systému. Zároveň je přiblížena probíhající zásadní reforma francouzského systému školství, která od roku 2013 mění určité oblasti tohoto povolání. Za tímto účelem je nejdříve ukázán historický vývoj, během kterého vznikaly kořeny a principy tohoto povolání již od dob Galů až po konec 20. století. Poté je ukázána aktuální podoba francouzského vzdělávacího systému, ve kterém se vyskytuje mnoho podob učitelské profese. Další kapitola se pak věnuje vzdělávání učitelů a vývoji instituce, která byla pro to vytvořena, od IUFM až po aktuální ESPE. Následně jsou uvedena určitá práva, která učitelům přináší jejich povolání a jejich statut státních zaměstnanců. Poté je vysvětleno, jakým způsobem mohou učitelé změnit školu, kde učí. Poslední kapitola se zabývá vybranými aktuálními tématy, která se dotýkají učitelského povolání. KLÍČOVÁ SLOVA francouzští učitelé, povolání učitele, francouzský vzdělávací systém, reforma školství, ESPE
Klíčová slova:
ESPE; francouzský vzdělávací systém; francouzští učitelé; povolání učitele; reforma školství; education reform; ESPE; French educational system; French teachers; the teaching profession