Original title:
Komunikace dvojčat v různých komunikačních situacích
Translated title:
Communication of Twins in Various Communicative Situations
Authors:
Šullová, Zuzana ; Saicová Římalová, Lucie (advisor) ; Šebesta, Karel (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V této práci představujeme pragmatickou analýzu, která je zaměřená na komunikaci dvojčat ve věku mezi 35. a 37. měsícem v různých komunikačních situacích. Základem práce je případová studie vybraných dvojčat. V teoretické části práce vycházíme ze studia odborné literatury o osvojování jazyka a komunikaci dětí daného věku a dále také relevantní literatury o osvojování pragmatické stránky komunikace. Základním materiálem pro naši analýzu byly audiovizuální záznamy pořízené s informovaným souhlasem rodičů dětí, které byly dále doplněny o informace získané pomocí rodičovského dotazníku a rozhovorů s rodiči. Videonahrávky byly s nepatrnými odchylkami transkribovány na základě zásad systému CHAT korpusu CHILDES. Materiál byl dále na základě těchto přepisů analyzován z hlediska prostředků, které zkoumané děti používají pro vyjádření komunikačních záměrů. Výsledky analýzy jsou průběžně srovnávány s poznatky uvedenými v teoretické části práce. Klíčová slova Dětská řeč, dětský jazyk, komunikace, dvojčataThe thesis presents a pragmatic analysis focused on the communication of twins from the 35th to the 37th month of their life in different communicative situations. The paper is based on a case study of twins. The theoretical part of the thesis is based on texts on language acquisition and communication of 3-year-old children and acquisition of pragmatics. The material for the analysis comprises of audiovisual recordings made with informed consent from the parents of the twins who were further supplemented by information obtained through parental questionnaires and interviews with the parents. Video recordings are transcribed according to the principles of CHAT of CHILDES corpus. The material is analyzed in terms of means that the children use to express communication plans. The results of the analysis are compared with the results from the theoretical part. Keywords Child speech, child language, communication, twins
Keywords:
child speech. child language; communication; twins; dvojčata; dětská řeč; dětský jazyk; komunikace
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/81569