Název:
Fonetická gramotnost českých žáků středních škol v ruském jazyce
Překlad názvu:
Phonetic literacy of Czech secondary school pupils in the Russian language
Autoři:
Konečný, Jakub ; Žofková, Hana (vedoucí práce) ; Nečasová, Pavla (oponent) ; Ondráková, Jana (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Disertační práce se zabývá výslovností českých žáků v ruském jazyce. V práci je formulována definice fonetické gramotnosti, pozornost je zaměřena na proces jejího utváření. Text je rozdělen do tří základních částí - první je věnována teoretickým základům, ovlivňujícím osvojování zvukové stránky cizího jazyka žáky (z hlediska lingvistického, psychologického a lingvodidaktického), druhá část shrnuje výsledky výzkumu vztahu vyučujících ruského jazyka ke zkoumané problematice a výsledky analýzy dostupných učebních souborů a popisuje realizované fonetické testování žáků středních škol včetně interpretace jeho výsledků. Ve třetí části práce je provedena syntéza poznatků z obou předcházejících kapitol, na kterou navazuje diskuse. Při zpracování disertační práce byly použity kvantitativní i kvalitativní metody pedagogického výzkumu: dotazníkové šetření, obsahová analýza učebních souborů, fonetické testování a analýza nahrávek autentického projevu žáků. Práce poskytuje ucelený pohled na zkoumanou problematiku v kontextu aktuální situace, kdy je ruský jazyk na českých školách vyučován jako další cizí jazyk. Ukazuje se, že vyučující ruského jazyka kladou důraz na správnost výslovnosti žáků pouze v případě, že jsou k tomu vybízeni zadáním cvičení v učebnici, nicméně učební soubory obsahují relativně nízký...The dissertation deals with the pronunciation of Czech pupils in the Russian language. In this work, the phonetic literacy is defined and the attention is paid to its formation. The text is divided into three basic parts - the first is devoted to theoretical foundations which influence pupils' acquisition of the phonological system of a foreign language (from the linguistic, psychological and lingvodidactic points of view); the second part summarizes the results of the analysis of the relationship of Russian language teachers to the examined problem, the results of an analysis of available textbook sets and it describes a performed phonetic testing of secondary school pupils including the interpretation of its results; in the third part of the thesis there is a synthesis of the findings from both preceding chapters, followed by a discussion. During the research within the domain of the dissertation focus, quantitative and qualitative methods of educational research were used: a survey, content analysis of textbook sets, phonetic testing and analysis of recordings of students' authentic speech. The work provides a comprehensive view of the examined problem in the context of the current situation when the Russian language at Czech schools is taught as L3. It proves that Russian language teachers...
Klíčová slova:
fonetické testování; interference; komparace; komunikace; metodika; ruština jako další cizí jazyk; střední škola; výslovnost; zřetel k mateřštině; communication; comparison; interference; methodology; phonetic testing; pronunciation; regard to mother tongue; Russian as L3; secondary school