Original title:
Analýza učebnic z hlediska interpretace globálních témat
Translated title:
Analysis of textbooks in terms of interpretation of global issues
Authors:
Brodníček, Daniel ; Matějček, Tomáš (advisor) ; Řezníčková, Dana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této práce je analýza zeměpisných učebnic pro střední školy z hlediska interpretace globálních témat. To, jakým způsobem se předávají globální témata žákům, může být problematické. Proto je důležité, aby nedocházelo k nevhodným formulacím. Byl proveden výzkum, ve kterém byly vyhledávány sémantické jednotky. Ty byly roztříděny dle perspektivy, z jaké nahlížejí na globální témata. Na globální pohledy se můžeme dívat z perspektivy národní, humanistické a globální. Většina sémantických jednotek obsažených v analyzovaných učebnicích byla zařazena do globálního směru, který se vyznačuje svojí neutralitou. Klíčová slova: hodnocení učebnic, globální problémy, geografické vzdělávání, globalizace, globální myšleníThe main aim of this paper is to analyze geographic textbooks for high schools in terms of interpretation of global issues. Semantic units that are related to global issues will be sorted into groups according to the paradigm to which it belongs (national, humanistic and global). Most of semantic units contained in textbooks were included into a global direction, which is characterized by its neutrality. Keywords: textbook evaluation, global issues, geographical education, globalization, global thinking
Keywords:
geographical education; global issues; global thinking; globalization; textbook evaluation; geografické vzdělávání; globalizace; globální myšlení; globální problémy; hodnocení učebnic
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/73328