Original title:
Postgraduální vzdělávání lékařů v ČR: Mladí lékaři v zajetí formálních a neformálních institucí
Translated title:
Postgraduate medical education in Czech Republic: Young doctors captured between formal and informal institutions
Authors:
Šíchová, Tereza ; Tušková, Eva (advisor) ; Háva, Petr (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem této diplomové práce jsou problémy v systému postgraduálního vzdělávání lékařů. Hlavním cílem je hlouběji porozumět problémům tohoto vzdělávacího systému. Pomocí kvalitativních metod práce zjišťuje, jaké problémy mladí lékaři v současném systému specializačního vzdělávání spatřují a jakým příčinám tyto problémy přisuzují. Výzkum je založen na sérii polostrukturovaných rozhovorů s lékaři, kteří se specializačního vzdělávání aktuálně účastní. Získaná data byla dále zpracována metodou tématické analýzy. Výsledky výzkumného šetření ukázaly, že je situace napříč všemi obory i typy zdravotnických zařízení silně rozmanitá. Za nejproblematičtější oblast lékaři považují roli školitele, která je v mnoha případech plněna pouze formálně, či úplně chybí. Respondenti rovněž vnímají určité obtíže spojené s plněním specializovaných stáží a předepsaných výkonů, které zároveň nejčastěji spojovali s existencí postupů podle neformálních pravidel. Hlavní zjištění práce představuje odhalení příčin těchto problémů. Samotný nesoulad je nahlížen optikou teorie neformálních institucí podle G. Helmkeové a S. Levitskeho. Z perspektivy zvolené teorie se jedná o nedostatečnou účinnost formálních pravidel. Případné řešení proto musí spočívat v posílení kontroly a prosazování těchto pravidel. Z provedeného výzkumu vyplývá i další...This master thesis deals with the field of postgraduate medical education. The main goal of this thesis is deeper understanding of problems in the educational system. By means of a qualitative research the thesis explores the problems and causes of current postgraduate educational system from the perspective of young physicians. The research is based on a series of semi-structured interviews with physicians who are currently passing through a phase of postgraduate medical education. Results of the survey show the most questionable fact, according to participants, is the lack of the educational leadership which is supposed to be secured by the assigned supervisor. Despite the formal rules, this role is often ensured merely formally or is missing at all. Participants also mentioned difficulties related to accomplishing of specialized practical training and required procedures. Both of them are frequently subordinated to informal rules. The main findings are based on revealing the causes of problems mentioned above. The reasons of ascertained discrepancy are introduced with the theoretical help of the theory of informal institutions by G. Helmke and S. Levitsky. Through the lense of chosen theory the issue is that there is insufficient efficiency of formal institutions. Therefore, prospective solution should...
Keywords:
health policy; healthcare system; informal institutions; medical postgraduate specialization; postgraduate medical education; atestace; neformální instituce; postgraduální vzdělávání lékařů; specializační vzdělávání; zdravotnický systém; zdravotní politika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/81071