Original title:
Poetika filmové tvorby Artavazda Pelešjana
Translated title:
Poetics of cinematic work of Artavazd Peleshyan
Authors:
Stetsenko, Ksenia ; Bernard, Jan (advisor) ; Přádná, Stanislava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Poetika filmové tvorby Artavazda Pelešjana Abstrakt Tato diplomová práce předkládá analýzu poetiky filmové tvorby Artavazda Pelešjana na základě teorie Davida Bordwella o poetice filmového díla. První část práce obsahuje úvodní kapitolu, představující režisérovu tvorbu a zahrnující rovněž vyhodnocení existující literatury k tématu a metodologický přístup. Hlavním metodologickým východiskem je analytická poetika filmu v pojetí Davida Bordwella, kterou rozpracoval v řadě studií. Druhá část práce se zaměřuje na analýzu samotnou a je tvořena třemi základními kapitolami, představujícími základní složky filmového díla: tematiku, stylistiku a celkovou formu díla. První kapitola se zaměřuje na základní tematické prvky jednotlivých Pelešjanových filmů a shrnuje klíčová témata celé jeho tvorby. Druhá kapitola představuje analýzu stylistické složky díla, tvořené primárně spojením obrazu a zvuku, vyjádřeného prostřednictvím montáže. Tato část práce se rovněž věnuje Pelešjanově teorii distanční montáže a představuje fungování distančních vazeb na konkrétních příkladech. Třetí, poslední kapitola, se vztahuje k celkovému uspořádání Pelešjanova díla; zde je jeho tvorba primárně pojednána na pozadí úvah o filmovém eseji. Práce tak představuje základní charakteristické rysy estetiky Pelešjanova díla z hlediska jeho formální,...The Poetics of Artavazd Peleshyan's Cinema Abstract This thesis presents an analysis of the poetics of Artavazd Peleshyan's cinema based on the theory of poetics of cinema developed by David Bordwell. The first part introduces the reader to the director's work, includes a literature overview and outlines the methodological approach. The main theoretical frame of reference was provided by David Bordwell's concept of the poetics of cinema, which he developed in several publications. The second part of the thesis focuses on the analysis itself, and consists of three chapters that present the main components of a film work: thematics, stylistics and large-scale form. The first of these chapters focuses on basic thematic elements in individual Peleshyan's films and summarizes key themes represented throughout his work. The second chapter presents an analysis of the stylistic component of his work, consisting primarily of combining images and sounds expressed through the montage. This part also deals with Peleshyan's theory of distance montage and illustrates its mechanisms of distance connections using specific examples. The third and final chapter focuses on the formal aspects of Peleshyan's work and discusses its large-scale from the perspective of the essay film. This thesis presents the basic characteristics...
Keywords:
Artavazd Peleshian; cinematic essay; distance montage; short film; Artavazd Pelešjan; distanční montáž; filmová esej; krátký film
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/80871