Original title:
Hodnocení procesu implementace preventivního programu Unplugged a nPrevence v českých školách
Translated title:
Evaluation of the Implementation Process of the Unplugged and nPrevention programme in Czech Schools
Authors:
Sobasová, Vladěna ; Jurystová, Lucie (advisor) ; Gabrhelík, Roman (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Background: Preventivní program Unplugged je u nás realizován již od roku 2007 a momentálně je využíván více jak 20 evropskými zeměmi. Abychom mohli program označit jako efektivní, je potřeba tato tvrzení podložit výsledky evaluací. V České republice navíc vznikl preventivní program nPrevence navazující metodikou na program Unplugged. V roce 2015 proběhla pilotní implementace programu a doposud nebyly žádné výzkumy zabývající se tímto novým programem realizovány. Cíle: Cílem této práce je zmapovat soulad a odklony od realizace programů metodik a případně navrhnout inovace, které by napomohly efektivnější realizaci programů. Metody: Metodou zjišťování dat ohledně průběhu, přípravy a realizace programů Unplugged a nPrevence bylo použití online dotazníků, které vyplnili realizátoři programu. Podle druhu (kvalitativní a kvantitativní data) byly informace vyhodnoceny za pomocí deskriptivní statistiky, procentuálního výpočtu, kategorizace, aj. Soubor: V rámci výzkumu jsou školy rozděleny do dvou experimentálních skupin a jedné kontrolní. Programy byly realizovány pouze ve skupině experimentální, která zahrnuje 45 škol z Prahy, Jihomoravského a Olomouckého kraje. Do procesu implementace programu nPrevence se z experimentální skupiny zapojilo 26 škol. Výsledky: Výsledky evaluace procesu realizace Unplugged...Background: Preventive programme Unplugged has been implemented in the Czech republic since 2007 and has recently been implemented in more than 20 european countries. To assess the effectiveness of the programme, we have to validate data by evaluation. Recently a new preventive programme was invented in the Czech republic - nPrevention, which is recommended as continuation on the Unplugged programme. The pilot implementation of the nPrevention programme occured in 2015 and there have not been any studies that would evaluate this programme yet. Aims: The main aim of the study is to map the unity or biases from the methodology of the Unplugged and nPrevention programmes and suggest innovations that would help to increase the efficiency of the programme realisation. Methods: To gather information about the process, preparation and realisation of the programmes Unplugged and nPrevention, an online questionnaire was completed by the implementers of the programmes. Depending on the type of data (qualitative or quantitative), the information was evaluated by descriptive statistics, percentage calculation, categorization, etc. Sample: In case of research the schools were divided into two experimental groups and one controling group. The programmes were implemented only in experimental group, which includes...
Keywords:
preventive programs - the Unplugged programme - the nPrevention programme - process evaluation; preventivní programy - program Unplugged - program nPrevence - evaluace procesu
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/80072