Original title:
Dobový mediální obraz automobilu Škoda Favorit
Translated title:
Contemporary media image of Škoda Favorit vehicle
Authors:
Jirmářová, Ivana ; Vlasák, Zbyněk (advisor) ; Zábrodská, Kristina (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá dobovým mediálním obrazem vozu Škoda Favorit, který byl zkoumán na základě periodik tehdejší doby. První, teoretická část nám přibližuje historické souvislosti, včetně hospodářské situace a popisu fungování médií, které se spolu s politickým režimem měnily. Dále seznamuje s historií automobilky Škoda, blíže také s vývojem a prodejem automobilu Škoda Favorit a osobou pana Ing. Petra Hrdličky, CSc., který měl vývoj vozu na starosti. Druhá část se zabývá analýzou mediálních sdělení, která jsem k tématu nalezla. Podrobněji se věnuje událostem, které byly tematicky významné, tedy představení vozu na veletrhu v Brně, začátek prodeje vozu občanům, dostavění karosárny v Mladé Boleslavi, mezinárodní představení na autosalonu v Amsterdamu, odchod pana Ing. Petra Hrdličky, CSc. z automobilky, spojení automobilky s koncernem Volkswagen, facelift automobilu a ukončení výroby základního typu vozu Škoda Favorit.The present thesis deals with the contemporary media image of Škoda Favorit vehicle. The study is based on the journals of that time. The theoretical part is devoted to the historical context, including economic situation and description of media functions, which changed together with political regime. Furthermore, it put us in touch with history of Škoda company, closer also with developing and selling of Škoda Favorit and with the personality of Ing. Petr Hrdlička, CSc., who was in charge of the vehicle development. The second part deals with analysis of the media articles connected to the topic. Work closer elaborates events, which are thematically important, it means the performance of the vehicle in Brno expo, the start of selling the car, the completion of car bodywork development building in Mladá Boleslav, the international performance on Amsterdam motor show, the departure of Ing. Petr Hrdlička, CSc., the joining of the car company with Volkswagen concern, the facelift of the car and the end of the production of Škoda Favorit basic type.
Keywords:
car industry; CSc; Ing. Petr Hrdlička; media image; Škoda Auto; Škoda Favorit; automobilový průmysl; CSc; Ing. Petr Hrdlička; mediální obraz; Škoda Auto; Škoda Favorit
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/79913