Název:
Efekt účasti na přednáškách/seminářích na známku z testu
Překlad názvu:
The effect of lecture/seminar attendance on exam results
Autoři:
Plachá, Romana ; Pertold-Gebicka, Barbara (vedoucí práce) ; Želinský, Tomáš (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] The core of this thesis is to investigate how attendance at the lectures and seminars affects the exam results. Despite the fact that schools are the primary source of education, attendance at the universities is not usually compulsory. As a university student, I was interested if and how attendance influences academic performance at the university where I study. Thus I decided to conduct a survey and chose an undergraduate course Econometrics II at the Charles University in Prague. The sample is 42 students. Because of the problem of omitted variable bias, it was necessary to control for the unobservable factors such as ability, motivation, and effort. Therefore there are used two methods of estimation. Firstly, the method of ordinary least squares with proxy variables and secondly the method of two-stage least squares with an instrumental variable. The results indicate that in the studied sample there is a positive and sig- nificant effect of attendance at the lectures on the exam results, however, the effect of attendance at the seminars is not statistically different from zero. Keywords attendance, academic performance, ordinary least squares (OLS), two-stage least squares (2SLS), rational decision making Author's e-mail romanaplacha@gmail.com Supervisor's e-mail barbara.pertold-gebicka@fsv.cuni.czHlavním cílem této práce bylo zjistit, jak účast na seminářích a přednáškách ovlivňuje známku z testu. Přestože jsou školy primárním zdrojem vzdělávání, na vysokých školách ve většině případů není docházka povinná. Jako studentku vysoké školy mě zajímalo, jestli a jak účast na hodinách ovlivňuje výsledky předmětů na škole, kde studuji. Proto jsem se rozhodla provést průzkum a pro analýzu jsem si zvolila bakalářský kurz Econometrics II na Univerzitě Karlově v Praze. Vzorek je 42 studentů. Kvůli problému s opomenutím důležité proměnné bylo potřeba vzít v úvahu nepozorovatelné faktory jako schopnost, motivaci a úsilí studentů. Z tohoto důvodu jsou v práci použity dvě metody odhadu. Nejprve metoda nejmenších čtverců s využitím proxy proměnných a poté dvoustupňová metoda nejmenších čtverců s instrumentální proměnnou. Z výsledků je patrné, že v analyzovaném vzorku studentů má účast na přednáškách pozitivní a statisticky významný efekt na známku z testu, avšak vliv účasti na seminářích není významně rozdílný od nuly. Klíčová slova docházka, studijní výsledky, metoda ne- jmenší čtverců (OLS), dvoustupňová metoda nejmenší čtverců (2SLS), racionální rozhodování E-mail...
Klíčová slova:
docházka; dvoustupňová metoda nejmenší čtverců (2SLS); metoda nejmenší čtverců (OLS); racionální rozhodování; studijní výsledky; academic performance; attendance; ordinary least squares (OLS); rational decision making; two-stage least squares (2SLS)