Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Využití metody ukotvujících vinět: subjektivní hodnocení úrovně anglického jazyka žáků základních škol a osmiletých gymnázií
Original title:
Využití metody ukotvujících vinět: subjektivní hodnocení úrovně anglického jazyka žáků základních škol a osmiletých gymnázií
Translated title:
Use of anchoring vignette method: subjective self-assessment of English language level among pupils at basic schools and multi-year gymnasia
Authors:
Beranová, Vlasta ; Voňková, Hana (advisor) ; Zvírotský, Michal (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] NÁZEV: Využití metody ukotvujících vinět: subjektivní hodnocení úrovně anglického jazyka žáků základních škol a osmiletých gymnázií AUTOR: Bc. Vlasta Beranová KATEDRA (ÚSTAV): Katedra pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. RNDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph. D. ABSTRAKT: Úroveň anglického jazyka se převážně zjišťuje pomocí didaktických testů a sebehodnotících otázek. Problémem sebehodnotících otázek však je, že respondenti mohou interpretovat hodnotící škály odlišně. Jejich odpovědi jsou pak neporovnatelné. Metoda ukotvujících vinět přináší řešení. Respondenti odpovídají nejen na sebehodnotící otázku, ale zároveň ohodnotí i hypotetické osoby (ukotvující viněty). Subjektivní hodnocení škály se upraví podle ohodnocených vinět, což zajistí korekci rozdílnosti užívání škály. Tato diplomová práce se zabývá využitím této metody při subjektivním hodnocení úrovně anglického jazyka žáků základních škol a osmiletých gymnázií. V empirické části jsou pak popsány a vyhodnoceny výsledky výzkumu. Jedna kapitola se věnuje samotným vinětám, jejich vývoji a postupu tvoření. Bylo zjištěno, že respondenti vnímají škálu odlišně, hodnocení samotných vinět ukázalo velkou variabilitu a z tohoto důvodu je metoda ukotvujících vinět v sebehodnotících otázkách v oblasti anglického jazyka účelná. V neposlední řadě tato práce dokazuje, že...TITLE: The use of anchoring vignette method: subjective self-assessment of English languge level among pupils at basic schools and multi-year gymnasia AUTHOR: Bc. Vlasta Beranová DEPARTMENT: Department of Education SUPERVISOR: PhDr. RNDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D. ABSTRACT: The level of English language is evaluated from the didactic test and self-assessment questions. The problem of the self-assessments is that respondents interpret scale categories differently. Their self-assessments are not comparable. The anchoring vignette method offers a very good solution. Respondents answer a self-assessment question and in the same they have to evaluate hypothetic people (anchoring vignettes). The subjective self-assessment is corrected by differences in their vignette's assessment. This diploma thesis aims at the use of anchoring vignette method: subjective self-assessment of English language level among pupils at basic schools and multi-year gymnasia. In the empirical part the data from a questionnaire survey are presented. In one chapter the anchoring vignettes are described with their development and the way how they were constructed. This thesis proves that students have different usage of the scale and this method is very useful in this field. Also, the corrected self-assessment differs from the original...
Keywords:
anchoring vignette method; English languge; students; subjective self-essessment; anglický jazyk; metoda ukotvujících vinět; sebehodnotící otázky; žáci
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/79763