Název:
Drivers of Knowledge Base Adoption, Analysis of Czech Corporate Environment
Překlad názvu:
Drivers of Knowledge Base Adoption, Analysis of Czech Corporate Environment
Autoři:
Rakovská, Zuzana ; Korbel, Václav (vedoucí práce) ; Čornanič, Aleš (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] This thesis analyses the process of knowledge-base adoption in the enterprise environment. Using data from two knowledge-management systems operated by the company, Semanta, s.r.o. we studied the day-to-day interactions of employees using the system and identified the important drivers of system adoption. We began by studying the effect of co-workers' collaborative activities on knowledge creation within the system. It was found that they had a positive and significant impact upon overall knowledge creation and thus on adoption. Secondly, we explored how the newly defined concept of gamification could help determine and encourage an increase in knowledge creation. The use of gamification tools, such as the "Hall of Fame" page, turned out to have significant influence in the adoption process. Thirdly, we examined how users continually seek knowledge within the system and how asking for missing information and being supplied with answers has an impact on adoption rates. It was shown that the quicker the responses and the more experts dealing with requests the greater the impact on knowledge base adoption. Finally, we showed that the size and character of the company deploying the knowledge management system does not influence the adoption drivers. This thesis represents an effort to fill the...Tato diplomová práce analyzuje proces přijetí znalostní báze v podnikatelském prostředí. Použitím dat z dvou systémů pro znalostní management provozovaných společností Semanta, s.r.o. jsme studovali každodenní interakce mezi zaměstnanci jako uživateli systému a identifikovali jsme důležité faktory působící na přijetí tohoto systému. Za prvé jsme v práci studovali, jak společná aktivita pracovníků ovlivňuje tvorbu znalosti v systému. Našli jsme významný a pozitivní vliv tohoto faktoru na celkovou tvorbu znalosti, a tedy i na přijetí systému znalostního managementu jako takového. Za druhé jsme zkoumali, jak nově definovaný koncept "gamifikace" může podpořit zvýšení tvorby znalosti. Výsledky regrese ukázaly, že používání "gamifikovaných" nástrojů, jakým je například stránka "Hall of Fame", má významný vliv na proces přijetí znalostní báze. Za třetí jsme studovali, jak uživatelé kontinuálně hledají znalost v systému a jaký účinek na přijetí znalostní báze má požadování chybějící informace a následné získávání těchto odpovědí. Ukázali jsme, že rychlejší odpovědi a větší počet expertů, kteří se otázkami zabývají, pozitivně působí na přijetí. A konečně studie také prokázala, že velikost a charakter společnosti, která systém znalostního managementu zavádí, nemá vliv na faktory přijetí. Tato diplomová práce...
Klíčová slova:
gamification; intellectual capital; knowledge base; knowledge management system; knowledge-base adoption; technology adoption