Název:
"I I erm I thought": Vybrané prvky řečového managementu českých pokročilých mluvčích angličtiny ve srovnání s mluvčími rodilými
Překlad názvu:
"I I erm I thought": Selected performance phenomena of Czech advanced speakers of English in comparison with the native speaker norm
Autoři:
Štěpánová, Tereza ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Brůhová, Gabriela (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] The present thesis studies two types of performance phenomena, namely filled pauses and repeats. Both naturally occur in spoken discourse and do not hinder communication, their main function is to decrease the effects of online planning pressure. Since a speaker has to plan and produce language at the same time, non-native speakers are expected to experience greater difficulties when speaking a foreign language. The main aim of the present paper is to analyze English native speakers and Czech advanced speakers of English in terms of how their usage of these two phenomena differ. Attention is paid to overall frequencies as well as to their distribution, alternatively variation, and further performance phenomena in their proximity. The analysis comprises 3 non-native and 3 native speakers which were selected from the multilingual learner corpus LINDSEI and the monolingual corpus LOCNEC respectively.Předkládaná diplomová práce se zabývá dvěma typy prvků řečového managementu, a to vyplněnými pauzami a opakováními. Oba tyto prvky se přirozeně vyskytují v mluvené řeči a nijak nenarušují porozumění. Jejich hlavní funkcí je zmírnění tlaku, který je na mluvčí při plánování jejich promluvy vyvíjen. Vzhledem k tomu, že daný mluvčí plánuje a produkuje řeč v témže okamžiku, předpokládá se, že nerodilí mluvčí se budou potkávat s většími problémy než mluvčí rodilí. Hlavním cílem této práce je analyzovat promluvy anglických rodilých mluvčích a českých pokročilých mluvčích angličtiny, a to vzhledem k tomu, jak se používání těchto dvou prvků liší v jejich promluvě. Pozornost je věnována celkové četnosti výskytu, ale také jejich distribuci, popřípadě jejich variaci a dalším prvkům řečového managementu v jejich blízkosti. Pro potřeby analýzy byli vybráni 3 nerodilí mluvčí multijazykového žákovského korpusu LINDSEI a 3 rodilí mluvčí korpusu LOCNEC.
Klíčová slova:
mluvený jazyk; opakování; prvky řečového managementu; vyplněné pauzy; žákovský korpus; filled pauses; learner corpus; performance phenomena; repeats; spoken language